Test: Cupra Formentor VZ e-Hybrid 245 hk 2021

«Skremmer kundene»

Med stilige Cupra Formentor får du mye originalitet og oppmerksomhet for pengene.

Med matt lakk (tilvalg), kul logo og stilige detaljer skiller Cupra Formentor seg veldig ut på norske veier. Foto: Øystein B. Fossum
Med matt lakk (tilvalg), kul logo og stilige detaljer skiller Cupra Formentor seg veldig ut på norske veier. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Snakker vi årets vakreste bil?

Cupra er et navn de færreste nordmenn har noe som helst forhold til. Men faktisk er det et bilmerke i den trygge Volkswagen-familien - sammen med blant annet Audi, Volkswagen, Skoda og Seat. Tidligere var Cupra en merkevare spanske Seat benyttet seg av i sin sportslige satsning (Seat Cupra), men skal skal nå stå på egne ben.

Heller ikke «Seat» fremkaller stjerner i øynene på nordmannen i gata. Selv om merket har blitt kjøpt opp av Volkswagen Group og relansert i Norge som ungdommelige, for bare et par år siden, oppfattes Seat fortsatt som en noe traust merkevare her til lands.

Skremmer Seat-kundene

Bilprodusenten selv er også redd for nettopp det. De fremholder dog at Seat og Cupra nå er fullstendig adskilt. Cupra skal være tøft, røft og ungdommelig.

«Formentor er ikke en Seat. Det har den aldri vært, og den kommer heller ikke til å bli det. Dette er nemlig den første modellen noensinne som er designet fra grunnen for å være en Cupra. Og bra er det – den lave, brede silhuetten og den aggressive holdningen hadde sannsynligvis skremt bort de fleste av Seats kunder», skriver Cupra i en svensk test-annonse for bilen.

Og skal vi være ærlige, er vi langt på vei enige. Vår Cupra Formentor er råtøff. Bare se på noen av detaljene ...

Foto: Øystein B. Fossum

Elsket - men salget uteblir

Det var i fjor Dinside tilfeldigvis kom over den første Cupra Formentor på norsk jord. Da var SUV-en på Norges-visitt hos importør Harald A. Møller i Oslo. Saken vi skrev i etterkant ble så godt lest, at det vitnet om at flere likte det de så.

Over 70 prosent (nesten 6000) av de som tok seg bryet å svare på den uhøytidelige meningsmålingen i artikkelen, mente i alle fall at bilen er stilig. Vi opplevde interessen igjen, med masse blikk og spørsmål da vi testkjørte bilen i denne sommeren.

I Europa stemte biljournalistene i Car of the Year fram Cupra Formentor til en sjuendeplass - ganske imponerende for et nytt bilmerke.

Likevel. Det var kun registrert tre eksemplarer av Cupra Formentor i Norge da kalenderen vendte til september 2021. Opptil flere av disse er importørens egne demo- og pressebiler. Importøren mener imidlertid at tallet ikke forteller hele sannheten.

– Formentor trigger kunder, men det er utfordringen i bransjen, med mikrobrikker. Vi ser frem til at det løsner ordentlig for Cupra i nær framtid, sier kommunikasjonssjef Morten Moum til Dinside. Han legger dessuten ikke mye skjul på at de har enda mer tro på elbilen Cupra Born, når den kommer til landet.

INTERIØR: Foto: Øystein B. Fossum

Design overalt

Formentor er det i alle fall ikke noe å utsette på. Og det er ikke bare eksteriøret vi lar oss imponere av. Når vi åpner førerdøra åpenbarer det seg et pent og sportslig interiør. Optimalt skulle vi gjerne sett den 12 tommer store infotainment-skjermen integrert i dashbordet, men alt i alt trives vi med det vi ser.

Undertegnede på 183 cm sitter godt i bøttestolen, som er standard i toppmodellen. Og i baksetene er det nok plass til meg selv. Her kan opptil fire voksne fint reise på dagstur sammen. Eventuelt kan to voksne ta med seg tre barn.

For en norsk familie, som også skal pakke med seg for lengre reiser, kan imidlertid plassen bli marginal. Da bør det i hvert fall investeres i en takboks - noe mange gjør uansett.

Sparsommelig plass

Bagasjerommet har bare plass til 345 liter for kofferter og bagger, der vi opplever at barnevogna stjeler mye av plassen. Dessverre har Cupra gått for en 40/60-deling av baksetene, der nordmenn flest ønsker 40/20/40-deling og et midtsete som kan legges ned separat.

Skiluka i midten er imidlertid bedre enn ingenting - og noe for eksempel imponerende Suzuki Across ikke har.

IKKE VERDENS STØRSTE: Bagasjerommet måler 345 liter med setene oppe (1415 liter med begge setene nede). Baksetene kan legges ned 40/60, med en skiluke i midten. Foto: Øystein B. Fossum

Barnesete til besvær

Det som også irriterer en småbarnsfar (eller mor) er Isofix-festene, for barneseter. Her har Cupra spart småpenger (?) ved å snitte hull i skinnsetene, framfor å installere dedikerte og mer tilgjengelige luker som mange av konkurrentene.

Vi brukte mye tid - og svette - på å treffe festene, når barnesetet skulle plasseres, og mye tid når det skulle ut igjen.

Om barnesetet stort sett står på plassen sin vil ikke dette være noe stort problem, men om du stadig skal ta barnesetet inn og ut er irritasjonsmomentet ganske avskrekkende.

Følgelig stjeler et bakovervendt barnesete mye plass fra setet foran.

FESTE BARNESETE: Isofix-festene er utilgjengelige, mens bakovervendt barnesete stjeler plass fra cockpiten. Foto: Øystein B. Fossum

Nok rekkevidde

Men flere av de som sikler på en designperle av en Cupra Formentor er kanskje vel så opptatt av hva som befinner seg under panseret.

Her har importøren gjort det ganske enkelt for de norske kundene. Det er kun to motoralternativer å velge mellom, mens råskinnet som var på besøk i fjor (med 310 hk, 400 Nm og firehjulstrekk) ikke blir tilgjengelig i Norge.

Valget står derfor mellom Formentor e-Hybrid 204 hk (fra 399 000,-) og Formentor VZ e-Hybrid 245 hk (fra 429 000,-). Begge versjonene er ladbare og gjør stort sett jobben i det daglige, med små forskjeller i utslipp og prestasjoner.

Vi snakker om to ladbare hybrider med elektrisk rekkevidde på opptil 59 WLTP-kilometer. For de fleste er det nok til daglig kjøring til og fra jobb, barnehage og aktiviteter. Er du flink til å lade om natta - eller på jobb - er det med andre ord mye penger å spare på drivstoff.

Mangler firehjulstrekk

Toppversjonen, som vi har testet (VZ e-Hybrid 245 hk), bruker i teorien sju sekunder på å nå 100 km/t ut fra lyskrysset, med en toppfart på 210 km/t. Det er nok for effektive forbikjøringer og annet du trenger akselerasjon og fart til på norske veier.

VZ e-hybrid kommer med større hjul (19" vs 18") og DCC (dynamisk chassis kontroll), hvor du kan velge kjøreprogram. Da velger du Comfort, Sport eller Cupra (enda mer sportslig) etter hvilket lynne du har for dagen.

Formentor kan bestilles med tilhengerfeste (8500,-). Bakkeklaringen på 15,8 cm er helt ok til hytta, men det som kan koste importøren en del salg, er at bilen ikke er å få med firehjulstrekk i Norge.

Foto: Øystein B. Fossum

Irritasjonsmoment

Men vi koser oss på veien. Cupra Formentor VZ er behagelig å ratte, både i by, på de større europaveiene og landlige fylkesveier.

Det som irriterer litt er at bilen kan oppleves noe forsinket i frasparket, når gasspedalen presses ned. Her hjelper det imidlertid å ta i bruk DCC, som toppmodellen er utstyrt med. Å bytte fra Comfort til Sport - eller morsomst Cupra - gjør at bilen mer leken.

Da vil forbruket naturligvis også følge etter ...

Et annet lite irritasjonsmoment opplevde vi med infotainment-systemet, som reagerte treigt på våre kommandoer. For hvor varm kan man ikke bli i topplokket, når du må sitte og vente med pekefingere på at skjermen skal reagere på forrige kommando? Her håper vi det kommer en oppdatering som kan fikse stressopplevelsen.

Cupra Formentor VZ e-Hybrid 245hk

Motor:1,4-liter, 4-syl. bensin/elektrisk
Gir:Automat
Drivstoff:Bensin/strøm
Total effekt:245 hk / 400 Nm
Batteripakke:12,8 kWt
Elektrisk rekkevidde (WLTP):59 km
Ombordlader:11 kW
Akselerasjon (0-100 km/t):7 sek.
Toppfart:210 km/t
Forbruk (WLTP):0,14 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):31 g/km
Vekt:1.629 kg
Mål (l/b/h):445/199/151 cm
Bakkeklaring:15,8 cm
Akselavstand:2680 cm
Dekk, standard:245/40R19
Tankvolum:40 l
Tilhengervekt:1700 kg
Taklast:75 kg
Bagasjerom:345/1415 liter l
Garanti:5 år/100 000 km
Pris:Fra 429 000,-

Kilde: OFV og importøren

Mye utstyr

Selv om du ikke får firehjulstrekk kommer Cupra Formentor likevel godt utstyr fra start.

Den rimeligste versjonen kommer med 18 toms alu-felger, sportseter, oppvarmet ratt, førerassistentpakken Pluss, ni kollisjonsputer, 12 tommers infotainmentskjerm, ladelomme, trådløs appstyring, velkomstlys, ambientlys, full LED-pakke, parkeringsassistent med ryggekamera, såkalt digital cockpit, og nøkkelfri funksjonalitet.

I tillegg kommer testbilen med 19 tommere, bøtteseter, flerfarget ambientlys og DCC inkludert i prisen.

Det du må betale ekstra for er lakk utover standardfargen (6500,- for metallic eller 9700,- for perlemor/brilliant), panorama soltak (14 000,-), aktiv fjæring (8450,- 205hk, inkl på VZ), elektrisk seteregulering (12 000,-), elektrisk baklukeåpning og håndfri åpning (kun på VZ 5600,-), tilhengerfeste (8500,-) og 360 graders kamera (5100,-).

Testresultat

Cupra Formentor VZ e-Hybrid 245hk

Vi er ikke i tvil om at det burde rulle flere Cupra Formentorer på norske veier

Stilig blikkfang
God rekkevidde
Mye bil for pengene

Ikke firehjulstrekk
Litt liten for familier
Irriterende Isofix-løsning

Kan likevel bli kostbart

Ønsker du det tiltalende matte uttrykket (petrol blue), som testbilen, må du imidlertid ut med hele 21 600 kroner. Det finnes også en grå versjon av denne lakken, til samme pris. Smaken er som baken, men vi hadde uten tvil valgt matt lakk, framfor for eksempel et personlig bilskilt til 9000 kroner.

Skal du dessuten ha de mest eksklusive felgene - med kobberdetaljer - koster det også rundt 10 000 kroner.

Inkludert vinterhjul blir dermed en fullutstyrt Cupra Formentor VZ kostende 550 000 kroner. Og da snakker vi naturligvis om en pris som toucher borti en del annet snadder på markedet.

For eksempel har BMW X2 xDrive25e M sport og Volkswagen Groups egen Audi Q3 Sportback S-line 45 TSFIe begge startpriser på rundt 500 000 kroner. Ingen av disse kan konkurrere med Cupra Formentor når det kommer til originalitet, samtidig som prisen kommer til å øke betraktelig når man skal velge utstyr i smågodt-hylla til de tyske bilprodusentene.

OK REKKEVIDDE: Med offisiell WLTP-rekkevidde på opptil 59 km skal Cupra Formentor fungere helelektrisk til daglig bruk. Hurtiglading er ikke anbefalt på hybridbiler. Foto: Øystein B. Fossum
OK REKKEVIDDE: Med offisiell WLTP-rekkevidde på opptil 59 km skal Cupra Formentor fungere helelektrisk til daglig bruk. Hurtiglading er ikke anbefalt på hybridbiler. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Overkommelig

Er man ikke stinn av gryn, får man sjelden alt man vil ha her i verden. Ofte må man inngå et kompromiss når man skal gå til innkjøp av en bil.

Hva er viktigst? Drivlinje, utseende, plass, komfort, fremkommelighet eller pris og økonomi? Cupra Formentor er en vakker og komfortabel ladbar hybrid, til en overkommelig pris og daglig kjøreøkonomi for mange nybilkjøpere.

Mange vil dessverre avskrive bilen fordi den ikke er helelektrisk, samtidig som lite lagringsplass gjør at den kan bli i minste laget for en småbarnsfamilie.

Vi er imidlertid ikke i tvil om at det burde rulle flere Cupra Formentorer på norske veier.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer