Svensk undersøkelse:

Skrur av sikkerhets­funksjoner

Nesten halvparten oppgir at de skrur av filassistenten.

SLÅS AV: En svensk undersøkelse viser at nesten halvparten av bilførerne slår av filassistenten. Foto: Shutterstock / NTB
SLÅS AV: En svensk undersøkelse viser at nesten halvparten av bilførerne slår av filassistenten. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Dagens biler får stadig mer moderne sikkerhetsutstyr - blant annet filassistent, som varsler deg om du nærmer deg kjørefeltlinja og/eller holder deg i kjørefila med mindre du blinker, eller adaptiv fartsholder, som automatisk avpasser farten til den som ligger foran deg.

Studier viser for eksempel at bruk av filassistent kan halvere antall enkelt- og møteulykker der føreren ufrivillig krysser kjørefeltlinja.

Nå viser en annen studie, utført av det svenske forsikringsselskapet Folksam, at mange førere synes denne teknologien blir plagsom og at de derfor velger å slå den av.

48 prosent har slått av filassistenten

Tallene fra Folksams undersøkelse er ganske oppsiktsvekkende. Totalt oppgir 72 prosent av de svenske førerne at de har slått av én eller flere førerassistentfunksjoner, fordi de bidrar negativt til kjøreopplevelsen.

Verst går det ut over filbyttevarsleren, som advarer når bilen kommer for nærme en skillelinje. 48 prosent oppgir at de har slått av denne funksjonen ved én eller flere anledninger.

42 prosent har slått av filholder med aktiv styring en gang i blant eller oftere, og 27 prosent har slått den av helt fordi de ikke vil ligge i midten av kjørefila.

37 prosent sier at de har valgt å slå av den adaptive fartsholderen, altså som automatisk sørger for at bilens hastighet tilpasses øvrig trafikk i samme kjørefelt.

I tillegg oppgir nesten halvparten at de på grunn av for eksempel dårlig vær eller kompleks trafikksituasjon har vært nødt til å slå av en førerassistentfunksjon.

Hver fjerde oppgir at de ikke bruker filbytteassistent, enten med varsling eller aktiv styring, selv om de har tilgang på det, mens over halvparten likevel ønsker seg en slik funksjon i sin neste bil.

Blindsone-kamera. Kia Sorento er proppet med mer eller mindre kjekt ekstrautstyr, blant annet en kamerafunkjson for blindsone. I tillegg til bilens speiler, aktiveres kameraer på siden av bilen hver gang du aktiverer blinklys. Visningen kommer i teltene der turteller og speedometer er. Kjekt? Vis mer

– Hadde ikke fått førerkort

Bård Morten Johansen er seniorrådgiver i Trygg Trafikk og kjenner ikke til tilsvarende studier i Norge, men tror vi ville ha fått noenlunde samme svar her til lands. Han poengterer at Norge faktisk har tatt igjen Sverige når det gjelder alder på bilparken og at den høye elbilandelen nok gjør at vi har en høyere andel moderne biler med førerstøtte kontra svenskene.

Men Johansen er foreløpig ikke veldig imponert over førerassistentfunksjoner i moderne biler og synes ikke de er helt modne ennå:

– Som gammel kjørelærer og sensor hadde de ikke fått førerkort av meg hvis de kjører slik filassistenten vil, sier Johansen til DinSide, og sikter spesielt til hvordan mange biler ikke helt klarer å gi en god opplevelse i S-svinger. Etter hans erfaring er førerstøttefunksjonene litt bakpå, og lager unødig store svingkrefter i mange situasjoner, som er spesielt uheldig når det er glatt, og bilen kommer ofte unødig nær enten midtlinje eller kantlinje.

Bård Morten Johansen er seniorrådgiver i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk
Bård Morten Johansen er seniorrådgiver i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Selv hender det han krangler litt med funksjonene i sin egen bil. Han advarer også om at bruk av adaptiv fartsholder kan få uønskede virkninger:

– La oss si at du kjører i 70-sone og har stilt den på maks 80, som mange gjør, eller kanskje til og med 90. Så forsvinner bilen foran inn i en krapp kurve. Avhengig av radarbredden vil din bil plutselig kunne øke farten inn mot svingen, advarer Johansen.

Selv slår seniorrådgiveren av adaptiv fartsholder når det er glatt på veiene, fordi han vil ha større avstand til bilen foran og vil unngå situasjoner der bilen plutselig kan øke farten før en sving.

Han mener imidlertid at førerstøttefunksjonene nettopp er førerstøtte, og ikke ment som autopilotfunksjoner. De fleste av dem er laget for å slå til når man er uoppmerksom, sovner eller får et illebefinnende. Da kan de redde livet ditt.

– Det er fryktelig dumt å slå dem helt av, men du må ha litt kunnskap om systemene; hva er hensikten med dem, hvordan virker de og når bør du slå dem av og på, sier Johansen, som mener at sensorsystemene ikke er i stand til å se alt det en god sjåfør kan se - spesielt med tanke på å forutse hva som kan skje.

– Foreløpig er dessverre menneskehjernen å foretrekke, avslutter Johansen.

– Må bli bedre

– For å få førere til ikke å aktivt stenge av slike system, må kjøreopplevelsen som systemene bidrar til bli bedre. Her spiller både bilprodusenter, veiansvarlige og de som utvikler systemene en viktig rolle for at bilene skal oppnå sitt fulle sikkerhetspotensial. For å ta neste steg i å minske antall trafikkulykker og gjøre dem mindre alvorlige, er bruk av slik teknikk veien å gå, sier Maria Klingegård, trafikkforsker hos Folksam.

Samtidig understreker hun at man ikke skal ha klokkertro på slike systemer, og at det alltid er føreren som har ansvaret:

– Vi har tidligere sett at halvparten av dødsulykkene med fotgjengere og syklister skjer under vær- og lysforhold der bilens sensorer har vanskelig for å oppdage myke trafikanter, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer