Da elektriske BMW i3 kom på markedet for snart ti år siden, var det ikke bare det spesielle utseende og de rare bakdørene som folk snakket om. De smale og høye hjulene med dekk som var spesielt utviklet for å gi lav rullemotstand og god rekkevidde, vakte også oppsikt.
Ingen andre elbilprodusenter har kastet seg på denne trenden. Nå ser dekkene til elbiler akkurat like ut som de du kjøper til en bensin- eller dieselbil. Da er det enda vanskeligere å velge riktig.
Best rekkevidde
Mange har lav rullemotstand som den viktigste egenskapen når de velger nye sommerdekk til elbilen. Her er forskjellen mellom de beste og dårligste dekkene ganske stor. Det viser Dagbladets ferske sommerdekktest: Vredestein i bunnen av lista vil gi elbilen over fem prosent høyere forbruk – og dermed tilsvarende kortere rekkevidde – enn Bridgestone på topp.

Men det er et stort men: Det er ikke mulig å bygge alle gode egenskaper inn i det samme dekket. Men med lav rullemotstand mister du en del grep på våt vei. Det innrømmer de store dekkprodusentene.
Mister våtgrep
- Jeg mener at sikkerheten i et dekk er det aller viktigste. Dekk som er utviklet spesielt med tanke på lav rullemotstand, slik som vår Green3-serie, vil ha et litt dårligere grep på våt asfalt enn et standard-dekk. Det er det viktig at elbileiere er klar over, advarer Kjetil Røssel, som er produktspesialist i Nokian Norge.

Advarer: Disse dekkene dominerer dødsstatistikken
Importøren av Continental-dekk er enig:
- Mange av de raske og sterke elbilene er også tunge. Da er best mulig veigrep viktig. Det dekket i vår kolleksjon som ruller lettest er EcoContact 6, men det gir samtidig noe dårligere grep på våt vei. Mange av dagens elbiler har allerede en rekkevidde på 40-50 mil. Da kan det kanskje være fornuftig å gi avkall på litt rekkevidde for å sikre seg det aller beste veigrepet, sier produktsjef Knut Knudsen i Continental Norge.
Veier flere tonn
Med et batteri som veier flere hundre kilo, er tyngden på elbilene også et viktig moment i valget av dekk. Mange av de mest populære elbilene veier nå over to tonn.
Å kjøre med dekk som ikke er tilpasset tyngden på bilen, gir dårlige kjøreegenskaper.

Vognkortet til bilen viser nøyaktig hvilket dekk bilen trenger. For de fleste er det snakk om et såkalt XL-merket dekk. XL betyr Xtra Load og er det dekket i dimensjonen som tåler å bli brukt på de tyngste bilene. Etter hvert nå vil det også komme biler som er sertifisert for enda kraftigere HL-dekk – en betegnelse for Heavy Load.
Lavere støy
Et annet forhold er støy. Elbilene har ingen forbrenningsmotor som kan overdøve støyen fra hjulene. Dermed er det også viktig å finne et støysvakt dekk. Generelt sett gir et dekk med lav rullemotstand også lavere støy enn et mer sportslig dekk.

Dette hjulet lader bilen trådløst
Flere produsenter tar dessuten i bruk ny teknologi for å redusere støyen fra dekkene. Et eksempel er Nokians Hakka 10 sommerdekk. Det har et akustisk skum i dekket. I tillegg til å redusere støyen, skal det også gi dekket en stivere stamme, slik at det tåler ekstra tyngde og gir bedre kjøreegenskaper.
Ikke la deg friste
Til slutt, og noe du bør være oppmerksom på allerede når du kjøper den nye elbilen:

Store hjul ser kule ut, men er dyre og kan stjele flere mil av rekkevidden til elbilen din. Det er ikke mange år siden 16-tommers hjul var stort på en ny bil. Nå er de å regne som trillebårhjul. Det skal helst være 20 eller 21 tommer for at bilen skal se skikkelig kul ut.

Feilen som sliter ned dekkene på få uker
BMW har akkurat lansert sin nye, elektriske i4 M50 i Norge. Bilen kommer standard med 18-tommers hjul, men du kan velge 19- eller 20-tommers hjul som ekstrautstyr.
Sistnevnte koster deg mellom 15 000 og 20 000 kroner ekstra, men det er ikke bare prisen som koster. Mens rekkevidden til bilen oppgis til 510 kilometer med standard-hjulene, synker den til 417 kilometer med hjulene som er to dimensjoner større. Du taper med andre ord nesten 10 mil rekkevidde for å få de kuleste dekkene.
Rullemotstand
Dekk | Økning i forbruk % |
Bridgestone | 0,0 % |
Landsail | 2,2 % |
Michelin V | 2,2 % |
Michelin W | 2,4 % |
Michelin 16" | 2,6 % |
Goodyear | 3,4 % |
Nokian | 3,9 % |
Falken | 4,0 % |
Toyo | 4,1 % |
Linglong | 4,3 % |
Continental | 4,5 % |
Westlake | 5,0 % |
Pirelli | 5,0 % |
Vredestein | 5,1 % |
Rullemotstanden til dekkene i Dagbladets store sommerdekktest. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruk sammenliknet med det dekket som ruller lettest.