Da elektriske BMW i3 kom på markedet for snart ti år siden, var det ikke bare det spesielle utseende og de rare bakdørene som folk snakket om. De smale og høye hjulene med dekk som var spesielt utviklet for å gi lav rullemotstand og god rekkevidde, vakte også oppsikt.
Ingen andre elbilprodusenter har kastet seg på denne trenden. Nå ser dekkene til elbiler akkurat like ut som de du kjøper til en bensin- eller dieselbil. Da er det enda vanskeligere å velge riktig.
Best rekkevidde
Mange har lav rullemotstand som den viktigste egenskapen når de velger nye sommerdekk til elbilen. Her er forskjellen mellom de beste og dårligste dekkene ganske stor. Det viser Dagbladets ferske sommerdekktest: Vredestein i bunnen av lista vil gi elbilen over fem prosent høyere forbruk – og dermed tilsvarende kortere rekkevidde – enn Bridgestone på topp.
Men det er et stort men: Det er ikke mulig å bygge alle gode egenskaper inn i det samme dekket. Men med lav rullemotstand mister du en del grep på våt vei. Det innrømmer de store dekkprodusentene.
Mister våtgrep
- Jeg mener at sikkerheten i et dekk er det aller viktigste. Dekk som er utviklet spesielt med tanke på lav rullemotstand, slik som vår Green3-serie, vil ha et litt dårligere grep på våt asfalt enn et standard-dekk. Det er det viktig at elbileiere er klar over, advarer Kjetil Røssel, som er produktspesialist i Nokian Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger