Slakter avgiftskutt

Naf er ikke fornøyd med årets statsbudsjett.

UENDRET: Pumpeprisen vil forbli uendret på tross av avgiftskutt. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
UENDRET: Pumpeprisen vil forbli uendret på tross av avgiftskutt. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Klokka 10 torsdag ble statsbudsjettet for 2023 lagt fram. Der er det ikke mye å rope hurra for, mener bilistorganiasjonen Naf.

- Overrasket

Det de reagerer mest på at det innføres vektavgift på nye biler.

Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner per kg av bilens egenvekt over 500 kg. Dette vil gi 2,2 milliarder ekstra til statskassen.

- Dette er overraskende. En slik avgift har blitt nedstemt før, og det bør skje igjen, sier myndighetskontakt i Naf, Thor Egil Braadland i Naf til DinSide.

Avgiften vil kunne gi en kalddusj til alle dem som har bestilt ny elbil.

- Dette vil ramme elbiler spesielt, da batteriene gjør dem ekstra tunge, forklarer han, og mener det er uforståelig når ønsket er at flere velger elbil.

- Det er klønete, sier han.

Dyttes over momsgrensa

Han mener det verste er at denne avgiften kommer så brått på.

Med vektavgiften vil også prisen på mange elbiler dyttes over 500 000, slik at de også omfattes av den nye momsen.

- Vektavgiften betyr 20-25 000 kroner på populære elektriske familiemodeller, ifølge Naf.

Også Elbilforeningen reagerer:

- Dette er tidenes dårligste elbilbudsjett! Regjeringen gjør elbiler dyrere å kjøpe og bruke. Dette er en kraftig brems for elbilsatsingen i Norge, sier generalsekretær Christina Bu til NTB.

Går i null

Drivstoffprisene reduseres, men det totale regnestykket gjør at prisen på pumpa forblir uendret.

- Veibruksavgiften på mineralolje, biodiesel og bensin foreslås redusert. Dette vil kun delvis bli motvirket av økt CO2-avgift, slik at samlede avgifter på drivstoff til veitrafikk reduseres. Samtidig økes omsetningskravet for biodrivstoff til veitrafikk. Forslagene antas samlet sett å ikke ha noen virkning på pumpeprisene på drivstoff til veitrafikk, heter det i forslaget til Statsbudsjett som ble lagt fram torsdag.

- Slik vi ser det, har ikke regjeringen gjort noe som helst, selv om de i regjeringserklæringen sa de skulle gjøre det, sier myndighetskontakt i Naf, Thor Egil Braadland til DinSide.

Grunnavgiften på mineralolje foreslås redusert fra 1,76 kroner per liter i 2022 til 0,36 kroner per liter i 2023. Dette vil kun delvis bli motvirket av økt CO2-avgift, slik at samlede avgifter på anleggsdiesel reduseres. Samtidig utvides grunnavgiften til også å omfatte biodiesel. Dette må ses i sammenheng med at det innføres et nytt omsetningskrav for biodrivstoff til ikke-veigående maskiner. Forslagene forventes samlet sett å gi reduserte priser på anleggsdiesel.

- De har prioritert traktorene fremover bilistene i distriktet, kommenterer Braadland, som mener dette betyr at pengene finnes, men at man likevel ikke har gjort noe med det.

Han kaller dette for en «grå dag for norske bilister».

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer