Drivstoffpriser

Slakter avgiftskutt

Drivstoffprisene reduseres, men det totale regnestykket gjør at prisen på pumpa forblir uendret.

UENDRET: Pumpeprisen forventes å bli ståendet på stedet hvil. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
UENDRET: Pumpeprisen forventes å bli ståendet på stedet hvil. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer
Publisert

Drivstoffprisene reduseres, men økt Co2-avgift gjør at bilistene går i null.

- Veibruksavgiften på mineralolje, biodiesel og bensin foreslås redusert. Dette vil kun delvis bli motvirket av økt CO2-avgift, slik at samlede avgifter på drivstoff til veitrafikk reduseres. Samtidig økes omsetningskravet for biodrivstoff til veitrafikk. Forslagene antas samlet sett å ikke ha noen virkning på pumpeprisene på drivstoff til veitrafikk, heter det i forslaget til Statsbudsjett som ble lagt fram torsdag.

- Slik vi ser det, har ikke regjeringen gjort noe som helst, selv om de i regjeringserklæringen sa de skulle gjøre det, sier myndighetskontakt i Naf, Thor Egil Braadland til DinSide.

Grunnavgiften på mineralolje foreslås redusert fra 1,76 kroner per liter i 2022 til 0,36 kroner per liter i 2023. Dette vil kun delvis bli motvirket av økt CO2-avgift, slik at samlede avgifter på anleggsdiesel reduseres. Samtidig utvides grunnavgiften til også å omfatte biodiesel. Dette må ses i sammenheng med at det innføres et nytt omsetningskrav for biodrivstoff til ikke-veigående maskiner. Forslagene forventes samlet sett å gi reduserte priser på anleggsdiesel.

- De har prioritert traktorene fremover bilistene i distriktet, kommenterer Braadland.

Sammen med en varslet vektavgift for nye biler, kaller han neste års budsjett for «en grå dag for norske bilister».

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer