I sommer måtte Ane-Ingeborg Bakken-Simsø fra Os ha leiebil da familiens bil måtte på verksted. Etter en liten periode med leiebil reagerer hun på hvordan bilutleiegiganten Avis behandler kundene sine.
Det hele startet da Bakken-Simsø sjekket bomregningen, som hun ikke fikk til å stemme.
- Forsikringen dekket leiebilen, men vi måtte betale for bompasseringene som er rett og rimelig. Da fakturaen kom tenkte jeg ikke så mye over det, men jeg dobbeltsjekket den i tilfellet beløpet ikke var blitt trukket automatisk. Det var da jeg reagerte på beløpet, forteller hun til DinSide.
På Avis' nettside står det at alle deres leiebiler i Tromsø, Bodø og sørover i landet, er utstyrt med AutoPass-brikke som automatisk registrerer kundene sine bompasseringer.
- Beløpet jeg hadde betalt var overraskende høyt til at jeg bare hadde hatt bilen i noen dager og siden bilen hadde en Autopass-brikke. Jeg kjører jo denne distansen til vanlig og skjønte fort at det var noe som ikke stemte.
Bergensavisen omtalte saken først.

- Oppgitt
DinSide har fått se fakturaer som viser at Bakken-Simsø har betalt 55 kroner for passeringer hun vanligvis betaler 22 kroner for med Autopass-brikke.
Også samboeren hennes hadde leiebil fra Avis i sommer, og ble fakturert uten bombrikke.
- Jeg ble litt oppgitt. Vi klarer den kostnaden, men prinsipielt er det ugreit. Det er ikke riktig at folk skal få det påslaget, mener Bakken-Simsø.

Du kan bli ruinert
Videre hevder hun at kundeservice fortalte henne at påslaget skyldes en administrasjonskostnad.
- Den kostnaden øker ikke proporsjonalt med antall passeringer, men det hadde de ikke en god forklaring på. Det er utrolig provoserende at de opererer på denne måten, mener Bakken-Simsø.
DinSide har gått gjennom Avis' vilkår som ikke har noen konkret informasjon om satsene, men det opplyses som nevnt at bilene har Autopass-brikker.
Avis svarer
Thea Andersen, pressekontakt i Avis Budget Group Norge, forklarer til DinSide at de skal gjøre nærmere undersøkelser internt.
Videre viser hun til daglig leder Donald Hayes' uttalelser til BA:
- Bompasseringene faktureres uten AutoPass-rabatt for å dekke de ekstra kostnadene som påløper for å tilby denne tjenesten til våre kunder. Da Avis administrerer denne faktureringen, defineres dette av myndighetene som en tjeneste og er dermed merverdiavgiftspliktig. Vi tjener ikke penger på kundenes bompasseringer eller på å tilby dette som en tjeneste.

Bomsjokk
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, forklarer til avisa at selskapet har en plikt til å gi fullstendig prisinformasjon og mener Avis ikke har avtalerettslig grunnlag til å fakturere mer enn det som påløper ved brikkebasert bompassering.
- Selv der det ikke er praktisk mulig å oppgi prisen på forhånd, skal den næringsdrivende informere om hvordan den totale prisen på leien, inkludert bompengene, blir beregnet.
- Veldig spesielt
Bakken-Simsø kjøper ikke forklaringen til Avis.
- Jeg synes det er veldig spesielt at de oppriktig mener at administrasjonskostnadene ved en ren viderefaktureringstjeneste forsvarer dette. Antall bompasseringer øker ikke kostnaden deres, men forskjellen på fakturaen blir enorm.
Hun fortsetter:
- Det er klart at det ligger et stort fortjeneste-element her for Avis. Det hadde vært noe annet om det framgikk i avtalen og de var tydelige på det. Hvor mye penger utgjør dette her og hvor mye ekstra tjener de på kundene sine? Til sammen vil dette utgjøre mye, og det er en frekk og ufin måte å belaste sine egne kunder på.