Slakter denne: - Bare tull!

Safedrive varsler kontroller, gir bot-garanti og påstår at det gjør trafikken tryggere. Gjensidige mener det øker faren for ulykker og UP-sjefen vil ha forbud.

PASS PÅ: For at vindusviskerne skal vare lenge er det særlig to tabber du bør passe på å unngå. Video: Linn Merete Rognø. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Safedrive er en liten varslingsenhet du kan kjøpe for 1990 kroner og sette i bilen. Betaler du 199 kroner i måneden, får du ifølge firmaet varsler om alle typer kontroller langs veien.

Det inkluderer kontroller av fart, mobil- og beltebruk, vektkontroll, teknisk kontroll og tollkontroll. I tillegg varsles alle typer fotobokser og andre farer eller hindringer i veien.

Ifølge Safedrive varsles ikke promillekontroller.

På sin hjemmeside, sier Safedrive at de varsler over 98 prosent av alle kontroller på norske veier. Får du en fartsbot i en laserkontroll de ikke har varslet, betaler Safedrive boten din.

Safedrive markedsfører dette som et trafikksikkerhetstiltak, men nå går flere ut mot slike varslings-systemer og mener at de gjør trafikken mer utrygg.

Fart dreper

- At systemer som varsler om alle kontroller er med på å gjøre trafikken tryggere, mener vi bare er tull. Egentlig har de motsatt effekt. Fart dreper og med få unntak har de fleste montert en slik varsler for å kunne holde en høyere fart og samtidig unngå bøter. Når en i tillegg har bot-garanti, sier dette noe om hva produktet egentlig handler om, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, til DinSide.

BOT-GARANTI: Safedrive mener de varsler over 98 prosent av alle kontroller på norske veier. Derfor betaler boten din dersom du blir tatt i en laserkontroll de ikke har varslet. UP-sjefen mener dette medfører at folk kjører fortere enn de ellers vill ha gjort. Foto: UP
BOT-GARANTI: Safedrive mener de varsler over 98 prosent av alle kontroller på norske veier. Derfor betaler boten din dersom du blir tatt i en laserkontroll de ikke har varslet. UP-sjefen mener dette medfører at folk kjører fortere enn de ellers vill ha gjort. Foto: UP Vis mer

Han tror ikke noe på reklamen om at dette bidrar til å forhindre ulykker og mener dette kun er reklame for å tjene penger.

Ikke trafikksikkerhet

UP kjenner godt til Safedrive og tilsvarende systemer som varsler kontroller langs veiene. UP-sjef Knut Smedsrud liker det ikke:

- Vi vet at det er relativt mange som har dette i bilene sine. Vi tror ikke dette har noe med trafikksikkerhet å gjøre. Med en slik varslingsenhet kjører nok folk fortere enn de ellers ville gjort. Dermed har det stikk motsatt effekt.

- Safedrive påstår at de ikke varsler promillekontroller, men det er bare tull. I UP har vi ofte promillekontroller samtidig som vi kontrollerer fart, sier Smedsrud til Dinside.

Vil ha forbud

Han sier at systemet ikke er forbudt å ha i bilen, men at UP nå ser om det er mulig å få til en regelendring slik at det blir et forbud.

- I motsetning til fotoboksene langs veien, som er plassert på ulykkes-utsatte strekninger og varslet med skilt og ofte i bilens navigasjonsanlegg, er det meningen at våre manuelle kontroller skal være mer uforutsigbare. Det vil si at de ikke skal være mulig å forutse, slik at bilistene holder seg til de regler som gjelder i trafikken hele tiden. Når de som har dette systemet i bilen føler seg trygge på å kunne bryte fartsgrensen uten konsekvenser inntil de får et varsel, har det ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre. Derfor ønsker vi et forbud mot dette, sier Smedsrud.

ALVORLIGE ULYKKER: - Vi vet at høy fart er en av hovedårsakene til mange alvorlige ulykker. Systemer en kan kjøpe for å unngå fartskontroller er ikke bra for sikkerheten på veiene våre, sier Arne Voll i Gjensidige. Foto: Gjensidige
ALVORLIGE ULYKKER: - Vi vet at høy fart er en av hovedårsakene til mange alvorlige ulykker. Systemer en kan kjøpe for å unngå fartskontroller er ikke bra for sikkerheten på veiene våre, sier Arne Voll i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

Feil kunnskap

Administrerende direktør i Safedrive, Magnus Wester, er uenig i kritikken fra UP og forsikringsselskapet.

- Vi ser at trafikkalarmen gir sjåførene økt fokus på egen fart og adferd i trafikken. Vårt fokus fremover vil være å dokumentere denne effekten sammen med uavhengige forskningsinstitutter, for å legge denne ballen død en gang for alle. Vi ønsker å bidra til en tryggere trafikk sammen med andre aktører innenfor trafikk og samferdsel, sier Wester.

Varsler også fare

- I 2021 lanserte vi farevarsling. Per i dag går det ut seks ganger flere farevarslinger enn kontrollvarslinger. Vi gjennomførte nylig en kundeundersøkelse, der det kom frem at 47 prosent av brukerne kjøpte Safedrive Pro nettopp på grunn av farevarslings-funksjonen. I den samme undersøkelsen svarer 80,4 prosent av de som var blitt tatt i fartskontroll at de ikke kjørte bevisst for fort, men var uoppmerksomme.

- Nå jobber vi med en konsekvensvarsling som vil vise gjeldende fart og fartsgrense, kombinert med hva sjåføren risikerer av bøter og prikker. Dette kommer til å ha en svært god preventiv effekt, tror Wester.

Ber UP på kaffe

Han hevder overfor DinSide at de hver eneste dag blir vi kontaktet av kunder som har unngått påkjørsel og ulykker fordi de har fått varsling om dyr eller hindringer i veibanen.

- Dette motiverer oss ytterligere i arbeidet med å skape en tryggere trafikk og smartere sjåfører. Vi er godt på vei, men vi har fortsatt så vidt bare begynt, slutter Safedrive-sjefen.

Samtidig inviterer han både UP og Gjensidige til sitt kontor for en kaffe og prat om trafikksikkerhet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer