- Vi er dypt sjokkert over manglende faglig nivå hos vårt forurensningstilsyn. Det tok oss 30 minutter å avdekke en lang rekke fundamentale, faglige feil i rapporten og vi måtte sjekke forsiden om igjen for å se at det faktisk var SFT som hadde skrevet denne.
Det skriver Geir Endregard, generalsekretær i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) etter å ha lest rapporten "Miljø- og helsekonsekvenser av utslipp fra bensin- og dieselkjøretøy".
Rapporten er utarbeidet at Statens forurensningstilsyn (SFT) på forespørsel fra Miljøverndepartementet. Departementet ønsket en vurdering av miljø- og helsekonsekvenser ved utslipp fra bensin- og dieselbiler.
- Blander epler og pærer
SFT-Rapporten konkluderer blant annet med følgende: "er hovedkonklusjonen at fordelen av reduserte CO2-utslipp som følge av diesel er høyere enn kostnadene ved de økte utslippene av partikler og NOx".
Rapporten har blant annet ført til overskriftene "Nye dieselbiler er best for miljøet" (Aftenposten) og "- Nye bensinbiler verst for helsa" (VG).
- SFT har foretatt en teoretisk beregning av konsekvenser basert på grenseverdier for utslipp fra bilene. Tar man akkurat samme bilmodeller og bruker helt lik beregningsmodell, men bruker faktiske utslipp, får en stikk motsatt resultat - dieselbilen er totalt sett klart verst, skriver Endregard i Astma- og Allergiforbundet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger