Slakter veivesenet etter skrekkulykke

- Har hatt stor betydning for skadeomfanget.

SKREKKULYKKE: Passasjeren ble påført alvorlige skader. Foto: Politiet
SKREKKULYKKE: Passasjeren ble påført alvorlige skader. Foto: Politiet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Midtrekkverket delte seg og trengte inn i bilen etter en kollisjon på E6 i juli 2021. Passasjeren ble påført alvorlige skader som følge av dette.

Statens havarikommisjon har konkludert med at materialbruken i midtrekkverket har hatt stor betydning for skadeomfanget i ulykken, skriver Teknisk Ukeblad.

Rekkverket i cortenstål var en del av et prøveprosjekt på den 11 kilometer lange strekningen på E6 mellom Dal og Kolomoen. Pilotprosjektet gikk ut på å teste rusttregt stål i veiutstyr og hadde stort fokus på estetikk og design langs veiene.

I ettertid har det vist seg at materialet ble kjøpt inn og installert på deler av strekningen uten at det var søkt om og forelå godkjenning fra Vegdirektoratet.

- Her må vi bare beklage at vi ikke hadde gode rutiner for godkjenning og oppfølging av dette pilotprosjektet, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen i en pressemelding.

Siden høsten 2022 er fem kilometer av rekkverket i rusttregt stål skiftet ut. I løpet av 2023 og 2024 skal de resterende 45 kilometerne av rekkverket skiftes ut.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.