SKREKKULYKKE: Passasjeren ble påført alvorlige skader. Foto: Politiet
Vis mer
NTB|
Publisert Sist oppdatert
Midtrekkverket delte seg og trengte inn i bilen etter en kollisjon på E6 i juli 2021. Passasjeren ble påført alvorlige skader som følge av dette.
Statens havarikommisjon har konkludert med at materialbruken i midtrekkverket har hatt stor betydning for skadeomfanget i ulykken, skriver Teknisk Ukeblad.
Rekkverket i cortenstål var en del av et prøveprosjekt på den 11 kilometer lange strekningen på E6 mellom Dal og Kolomoen. Pilotprosjektet gikk ut på å teste rusttregt stål i veiutstyr og hadde stort fokus på estetikk og design langs veiene.
I ettertid har det vist seg at materialet ble kjøpt inn og installert på deler av strekningen uten at det var søkt om og forelå godkjenning fra Vegdirektoratet.
- Her må vi bare beklage at vi ikke hadde gode rutiner for godkjenning og oppfølging av dette pilotprosjektet, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen i en pressemelding.
Siden høsten 2022 er fem kilometer av rekkverket i rusttregt stål skiftet ut. I løpet av 2023 og 2024 skal de resterende 45 kilometerne av rekkverket skiftes ut.
Last ned appen vår
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.