Bilparken blir eldre

Slår alarm om norske biler

Bare siden årtusenskiftet har den norske bilparken blitt ett år eldre. Det bekymrer NAF - og miljøvernerne.

Blir eldre: Gjennomsnittsalderen på norske biler har økt betraktelig de siste årene. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Blir eldre: Gjennomsnittsalderen på norske biler har økt betraktelig de siste årene. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Vis mer
Publisert

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var gjennomsnittsalderen på en norsk personbil 10,8 år, ved utgangen av fjoråret. Det er 0,3 år eldre enn i 2018 og nesten et helt år eldre enn ved årtusenskiftet. Ved utgangen av 1999 var nemlig den norske bilparken gjennomsnittlig 9,9 år.

– Det er en dårlig utviklingen at bilparken har blitt betydelig eldre på disse 22 årene. Det burde vært motsatt, særlig med tanke på trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, til Dinside.

De siste årene har det nemlig skjedd en forykende utvikling på bilenes sikkerhetsutstyr, med assistenter som varsler og eller bremser for diverse farer.

– MÅ TILTAK TIL: Det mener senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.
– MÅ TILTAK TIL: Det mener senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. Vis mer

Gått mot utviklingen?

De norske personbilene har altså blitt om lag 10 prosent eldre, siden vi gikk inn i år 2000. Det bekymrer NAF.

– 0,9 år er mye. Og det skjer i samme periode som den norske velstanden har økt. Økt velstand har med andre ord ikke ført til nyere bilpark, fortsetter Sødal.

Han mener det er velkjent at alderen på norske biler er høy og at vi har en av Europas eldste bilparker.

– Hovedårsaken er at vi har et høyt avgiftsnivå på biler i Norge. Og selv avgiftsfrie elbiler koster mye nye, fordi produksjonskostnadene fremdeles er høye. Derfor kjøper de aller fleste nordmenn en bruktbil, sier kommunikasjonsrådgiveren og viser til at det årlig selges rundt 150 000 nye biler, mens antall bruktbilsalg ligger rundt 500 000.

Tabellforklaring: Den norske bilparken har sakte men sikkert blitt oppimot ett år eldre siden 1999. Du kan se tallene i egen tabell litt lenger ned i saken. Kilde: SSB
Tabellforklaring: Den norske bilparken har sakte men sikkert blitt oppimot ett år eldre siden 1999. Du kan se tallene i egen tabell litt lenger ned i saken. Kilde: SSB Vis mer

Må ta grep

Samtidig som NAF mener det er mest bekymringsfult at alderen på bilene har økt de siste årene, mener de det av to årsaker er på tide å ta grep for å fornye bilparken.

– Det er både for trafikksikkerheten og for klima og miljø, forteller Nils Sødal.

– Særlig trafikksikkerheten er viktig. Nyere biler er langt sikrere enn eldre biler. Utviklingen i sikkerhetsutstyr er den viktigste enkeltårsaken til at antall hardt skadde og drepte har gått ned.

Antall drepte i den norske trafikken har gått markant ned siden 1999. NAF mener bilparken må bli yngre, om utviklingen skal fortsette.
Antall drepte i den norske trafikken har gått markant ned siden 1999. NAF mener bilparken må bli yngre, om utviklingen skal fortsette. Vis mer

Derfor mener han det er viktig å få de eldste og mest trafikkfarlige bilene av veiene.

– Et viktig grep for å få til dette er å øke vrakpanten. Et annet viktig grep er å senke og i hvert fall ikke øke avgiftene på nye biler, slår Sødal fast.

Gjennomsnittsalder (bilparken) og antall drepte i trafikken

År Alder Drepte
19999,9 år304
200010 år341
200110,1 år275
200210,2 år310
200310,3 år280
200410,2 år257
200510,2 år224
200610,2 år242
200710,2 år233
200810,3 år255
200910,4 år212
201010,5 år208
201110,5 år168
201210,5 år145
201310,5 år187
201410,5 år147
201510,5 år117
201610,6 år135
201710,5 år106
201810,5 år108
201910,7 år108
202010,8 år93

Tabellforklaring: Den norske bilparken har sakte men sikkert blitt oppimot ett år eldre siden 1999. Kilde: SSB

Ikke nødvendigvis miljøvennlig

Hos miljøvernerne i Framtiden i våre hender er de ikke fullt så bombastiske i svaret, om den norske bilparken burde blitt byttet ut i yngre biler.

– Det er dessverre ikke noe veldig enkelt svar på dette spørsmålet, sier fagrådgiver Tonje Orsten Kristiansen til Dinside.

ELBIL: Framtiden i våre hender mener at eldre fossildrevne med fordel bør byttes ut mot nyere elbiler som for eksempel populære Polestar 2, for å lykkes i klimapolitikken. Foto: Øystein B. Fossum
ELBIL: Framtiden i våre hender mener at eldre fossildrevne med fordel bør byttes ut mot nyere elbiler som for eksempel populære Polestar 2, for å lykkes i klimapolitikken. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Som utgangspunkt mener hun det i miljø- og klimaperspektiv naturligvis er best om vi bruker bilen så lite som mulig.

– For de som er avhengige av bil i hverdagen, og som kjører mye, er det best å bytte til elbil. Hvis man derimot kjører lite bil i hverdagen, er det nok bedre for miljøet å bruke bilen man allerede har. Slik unngår vi å produsere flere nye biler enn nødvendig, før produksjonen av biler også blir gjort med fornybar energi, utdyper Kristiansen.

– Men i og med at vi er avhengig av å skifte ut den fossile bilparken for å lykkes i klimapolitikken, er det en fordel om levetiden på fossildrevne personbiler blir kortere heller enn lengre akkurat i denne overgangsfasen, konkluderer hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer