Vinterdekk

Slår alarm

Mange vinterdekk er mer slitt enn anbefalt, ifølge en oversikt fra Vianor, som har undersøkt mønsterdybden på dekk som lagres hos dem.

DOBBELT: Kravene til mønsterdybde på vinterdekk er nesten det dobbelt av hva som kreves av et sommerdekk. Illustrasjonsfoto: Erik Johansen / NTB
DOBBELT: Kravene til mønsterdybde på vinterdekk er nesten det dobbelt av hva som kreves av et sommerdekk. Illustrasjonsfoto: Erik Johansen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Østlandet peker seg ut med flest vinterdekk som er mer slitt enn anbefalt. Der gjelder det drøyt 29 prosent, ifølge selskapet.

Fargekode

Best står det til i Midt- og Nord-Norge, der drøyt 19 prosent av dekkene er mer slitt enn anbefalt. For Innlandet og Sør- og Vestlandet er tallene henholdsvis 26 prosent og 29 prosent.

Selskapet bruker et fargekodesystem, der grønt indikerer en mønsterdybde over 5 millimeter, gult mellom 4 og 4,9 millimeter og rødt under 3,9 millimeter. Ifølge Vianor bør «røde» dekk byttes, mens de anbefaler å bytte «gule» dekk. Samlet for landet er 25 prosent av dekksettene kategorisert til gult eller rødt.

Det absolutte kravet til vinterdekk er minimum 3 millimeter mønsterdybde, mens NAF anbefaler minimum 4 millimeter.

Blir dårligere

Før du skifter til vinterdekk, bør du nemlig sjekke tilstanden på dekkene. Gummien vil nemlig miste viktige egenskaper som følge av slitasje, alder og hvor langt og hvordan du kjører.

- Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet, og når dekkene fyller fem år bør du vurdere nye selv om du kjører lite, råder skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i en pressemelding.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.