Slår Mercedes og BMW

OK, dette er en kuriositet. Men den symboliserer noe om forflytning av bilindustriens tyngdepunkt...

Hyundai Equus Stretch Edition Foto: Hyundai
Hyundai Equus Stretch Edition Foto: Hyundai Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hyundai er et av verdens mest dynamiske bilmerker. De scorer høyt på kvalitets- og kundetilfredshet-tester, har rullet ut et stort spekter nye modeller de siste årene, og har forsterket sitt europeiske nærvær betraktelig.

Mye nytt

Nylig avduket produsenten sin nye kompakt-SUV, ix35, i Frankfurt og dens dynamiske linjer viser utviklingen siden forgjengeren, Tucson. I disse dager vises også en kraftig oppgradert ny Sonata. I fjor ble den relativt beskjedne folke-sportsbilen Hyundai Coupé erstattet av en fyrrig 300 hesters Genesis Coupé.

Kraftig fremgang

I Norge er merket det overlegent hurtigst voksende av de store merkene takket være en fornyet og "europafisert" modellrekke - og ikke minst en ny garantiordning som gir fem år nybilgaranti. Med en vekst på 84% i et marked som har gått tilbake 25% kan man si at Hyundai har foretatt et såkalt kvantesprang i år. (Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, januar til august 2009).

Slår S-klasse

Satsingen på sports- og luksusbiler symboliserer den nye selvsikkerheten og det nye drivet den koreanske giganten legger for dagen, og det foreløpig sterkeste symbolet er denne limousinen som nylig ble avslørt. Det dreier seg om en forlenget versjon av luksussedanen med det noe barbariske navnet Equus. Den heter Equus Stretch Edition og måler hele 546 centimeter i lengden. Dermed slår den både Mercedes' og BMWs lange utgaver av henholdsvis S-klasse og 7-serie med flere centimeter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.