Sleipe triks i bilbransjen

Stor undersøkelse viser at nybilselgere bryter lover og bevisst forsøker å villede sine kunder. Men det finnes positive unntak.

Publisert
Sist oppdatert

Termen "bruktbilselger" er i manges ører nærmest for et skjellsord å regne. Nå viser en stor undersøkelse fra Forbrukerrådet og Forbrukerombudet at også nybilselgere bevisst villeder sine potensielle kunder. De to forbruker-organene har gransket 50 tilfeldig utvalgte bilannonser og har deretter utgitt seg for å være ordinære kunder. I løpet av prosessen har de avslørt en rekke tvilsomme triks og direkte lovbrudd.

Frakt- og leveringsomkostninger

En gjenganger er at selger lar være å inkludere frakt- og leveringsomkostninger (vanligvis mellom 5.000 og 12.000 kr) i sine annonserte priser. I stedet plusses disse kostnadene på når kunden ber om et tilbud. Som DinSide har omtalt gjentatte ganger, skal frakt- og leveringsomkostninger være inkludert i prisen som oppgis i annonsen.

Den norske Suzuki-importøren er blant dem som gir blaffen i disse bestemmelsene. I den aktuelle Suzuki-annonsen oppgis veiledende pris levert Drammen. Men da Forbrukerrådet tok kontakt med Suzuki-forhandleren i Drammen, ble det opplyst at 6.000 kroner i frakt- og leveringsomkostninger kom i tillegg til prisen også her. Da DinSide i dag på egen hånd kikket nærmere på bilannonser, fant vi en Suzuki-annonse der frakt- og leveringsomkostninger overhodet ikke var tatt med i de oppgitte prisene (se bilde).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer