Vi har sett på de fem vanligste årsakene til ufrivillig bilstans i sommerhalvåret. En ren motorstopp er ikke så enkelt å forebygge, bortsett fra kanskje å sjekke at motoren har nok olje.

Bilferie i utlandet? Glemmer du dette kan det koste deg 25.000 kroner
Feil på forstillingen kan du heller ikke gjøre så mye med selv. Men på topp av nødstopp-statistikken ligger flatt batteri, og det kan du enkelt forsikre deg mot selv.
- Relativt enkelt
Fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund mener flere av de vanligste årsakene til nødstopp er noe du relativt enkelt kan forebygge selv - selv om du ikke skulle være bilkyndig.
– Ikke minst dette med flatt batteri, punktering og utelåsing er lett å gjøre noe med. Da slipper du å oppleve en feriestart med bråstopp på Hardangervidda eller på motorveien ut av Oslo eller Trondheim, sier Sødal.
– Skal du kjøre langt i sommer, med en tungt lastet bil, kan det uansett lønne seg å ta en full service på bilen før du starter, legger han til.
Fem vanligste årsaker til nødstopp i sommer
- Flatt batteri
- Motorstopp
- Punktering
- Nøkler tapt eller innelåst
- Feil på forstilling
Kilder: NAF og SOS Norge
Flatt batteri
Startproblemer er det som topper listen over assistanser. I stor grad skyldes det dårlig batteri.
Selv om batteriet fungerer bra i sommervarmen i lavlandet, reduseres effekten betydelig når temperaturen synker til noen få varmegrader på fjellet.

Startbatteriet på bilen må være i god form før man starter ferieturen. En opplading med en hjemmelader er så enkelt at alle kan gjøre det.
Bytte av batteri kan være nødvendig i noe tilfeller. Er du i tvil, få det sjekket på et verksted.
Punktering
Punktering er den tredje mest vanlige årsaken til at bilister trenger veihjelp sommerstid. Moderne biler har ofte verken reservehjul eller jekk.
Når du punkterer står du der ganske hjelpesløs. Vår erfaring er at flasken med lappeskum, som ligger i bagasjerommet, ofte er til liten hjelp.

Hullet er for stort og skummet tyter bare ut igjen. Resultatet er at du må ringe etter hjelp og bilen blir tauet til nærmeste verksted for å få nytt dekk. På en lørdag eller søndag kan det ta lang tid.
Ta med et reservehjul. Det kan gjerne være et såkalt mini-reservehjul. I de store rekvisitabutikkene kan du også kjøpe et reparasjonssett, med gummiplugger som du kan bruke for å tette hullet, slik at du kommer deg til nærmeste verksted.

Dette er bilmerkene med flest feil
Utelåsing
Mister du bilnøkkelen i ferien, kan det ta dager å skaffe ny. Veipatruljen kan ofte hjelpe deg med å komme inn i bilen, men uten en original, kodet nøkkel, får du ikke startet den.
En ny nøkkel må kjøpes hos merkeforhandler. I noen tilfeller må den bestilles fra fabrikken. Det tar lang tid og koster ofte flere tusen kroner. Derfor er det lurt å ha med en reservenøkkel. Oppbevar den utenfor bilen på et sted som er lett tilgjengelig.
Så lite tid sparer du
Så til slutt. Skal du fort fram til hytta? Slapp heller av og la ferien starte når du setter deg bak rattet. Hvor lite du sparer på å gasse på litt ekstra, framgår av denne tabellen.
Tidsbesparelse per mil
Hastighetsøkning | 90 km/t | 100 km/t | 110 km/t |
Hastighet | |||
80 km/t | 50 sek | 1 min 30 sek | 2 min 3 sek |
90 km/t | 40 sek | 1 min 13 sek | |
100 km/t | 33 sek |
