Det er derfor viktig å ta noen grep nå som vintersesongen går mot slutten - for også i vinter- og påskeferien blir det for mange kjøring på saltede og slapsete veier.
Det spesielle norske klimaet og de rådende kjøreforholdene er utvilsomt blant hovedårsakene til at mange sliter med rust i Norge, og spesielt gjelder dette for dem som kjører mye på saltede veier.
I årevis har vi fått høre mye om kommende geniale erstatninger for det forhatte veisaltet, men enn så lenge ser det ut til at vi må leve med det.
Les også: Fremtidens vei av glass vil ikke trenge salting.
Vi får ofte høre at saltbelastningen er større på bilene i dag enn tidligere. Det har sine årsaker både i større mengde og annerledes saltblanding. Over tid er dette noe mange biler rett og slett ikke tåler.
Ikke bare bilene som er problemet
Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, er enig i at det er de krevende norske klimaforholdene som er den utløsende årsaken til rustproblemene. Men han mener at eierne må ta en større del av ansvaret.
– Bilprodusentene har ikke skylden alene. Eierens manglende vedlikehold av bilen gjør at rust kan sette seg.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger