Bruktbilimporten står for rundt en fjerdedel av de årlige bilkjøpene i Norge, og bare i fjor ble det importert rundt 30.000 biler, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV). Og ved import av bil må man betale en engangsavgift ved registrering av bilen.
Nå foreslår Tollvesenet på vegne av Finansdepartementet å endre på denne avgiften.
>> Prøv vår kalkulator for bruktbilimport
Skal gjelde fra 1. januar 2014
Bakgrunnen for den foreslåtte endringen er ifølge Tollvesenets høringsutkast at dagens regelverk er i strid med EØS-avtalen. Tollvesenets mål er at det nye regelverket skal gjelde fra 1. januar 2014, med høringsfrist 11. oktober i år.
Forslaget innebærer blant annet å endre bruksfradragstabellen som blir brukt ved utregning av engangsavgiften. Det er nemlig slik at engangsavgiften reduseres en viss prosent i forhold til kjøretøyets alder. Dette fradraget er knyttet til verdifallet på bilen.
Dyrere med nyere biler
På oppdrag fra Finansdepartementet har Transportøkonomisk institutt (TØI) laget en ny fradragstabell for dette bruksfradraget.
Dette innebærer blant annet at biler som er fra 1,5 til 4,5 år gamle, blir dyrere å importere, mens nyere biler enn dette får et større bruksfradrag - og vil få en lavere engangsavgift. Samtidig foreslås det å øke bruksfradrag for biler eldre enn 4,5 år, som altså blir billigere å importere dersom forslaget vedtas.
Det er verdt å merke seg at rundt 80 prosent av bruktbilene som importeres er mindre enn fem år gamle.
Her kan du se noen av de foreslåtte endringene i bruksfradraget, i prosent og etter alderen på bilen:
Her kan du gå til Tollvesenets høringsutkast og finne en fullstendig tabell over de foreslåtte endringene i bruksfradraget.
Les også: Derfor bør du importere bil selv
Ny utregning ved statusendring
Forslaget fra Tollvesenet innebærer også endringer i engangsavgiften for statusendring av kjøretøy, det vil si når en ombygging av et kjøretøy fører til at det skifter avgiftsgruppe.
Det innebærer blant annet at det aldersmessig utgangspunktet for beregning av bruksfradraget vil være tidspunktet for første gangs registrering av motorvognen i Norge eller i utlandet. Dessuten skal man benytte den nye bruksfradragstabellen ved utregning av tilleggsavgiften.
Les mer om statusendring og tilleggsavgift.
Bruktimport: Ett bilmerke skiller seg ut