Mange bilister sliter med både dugg og is på innsiden av frontruta vinterstid. Opplever du dette ofte, fins det enkle tips for å få bukt med problemet.
Husk å skru den av
For å varme opp en kald vinterbil raskest mulig, er det vanlig å trykke inn knappen for luftresirkulering. Når bilen er blitt varm nok, er det vel så viktig å skru av resirkuleringen.
Hvis ikke vil problemet med en kald bil erstattes av et annet, utbredt problem.

– Glemmer man å skru av denne funksjonen, vil fuktighet inni bilen føre til at det dugger, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Resirkuleringsknappen gjør nemlig at den samme lufta blir brukt igjen og igjen inni kupeen, framfor at det blir brukt ny, kald luft utenfra.
Har bilen stått lenge parkert i kulda, vil dugget i noen tilfeller fryse til is.
– Opplever du is på innsiden av ruta, bør du legge noe oppå dashbordet før du skraper den av. Da er det enkelt å få samlet og fjernet den avskrapte isen, sier Engebretsen.
I tillegg til å skru av luftresirkuleringen, bør man dessuten forsøke å fjerne kilden til problemet, nærmere bestemt fuktighet inni bilen.
Les også: Sjekkliste for de kalde kjøreturene
Her er fuktkildene
Det fins mange potensielle fuktkilder i en bil, ikke minst om vinteren. Du bør derfor passe på følgende, for å unngå problemet med innvendig dugg:
- Børst av deg snø eller regndråper før du setter deg inn i bilen. Spark også av deg snø fra skoene.
- Hold gulvmattene fri for vann og snø.
- Oppbevar fuktige gjenstander i bagasjerommet, ikke inne i bilen.
– Og er gulvteppet fuktig, er det viktig å få tørket det, ellers så blir du aldri kvitt problemet, understreker Engebretsen.
Et annet godt tips er å holde ruta innvendig fri for fett og skitt. Slik får ikke dugget feste.
– Det enkleste er å vaske innsiden av ruta med varmt salmiakkvann. Da får du bort både fett og annen luftforurensing slik at dugget ikke setter seg så godt på ruta
Les også: Motorfeil er det som oftest skaper trøbbel
Artikkelen ble første gang publisert i desember 2011.