- Bilen kommer, la det ikke være noen tvil om det.
Det sier kommunikasjonssjef i Norge for Nissan Nordic, Knut Arne Marcussen, engasjert til Dinside.
Han snakker om konseptbilen Nissan Ariya, som skal bli japanernes nye elektriske crossover-SUV og en mulig bestselger i Norge - hvor Nissan Leaf har vært en kjempesuksess.
Tidenes mest solgte elbiler i Norge
Bilmodell | Registrerte |
Nissan Leaf | 61.397 |
VW e-Golf | 45.326 |
BMW i3 | 26.430 |
Tesla Model S | 20.665 |
Kia Soul | 18.619 |
Tesla Model 3 | 16.955 |
Kilde: Elbilstatistikk
Kommer snart
Leaf er den desidert største elbilsuksessen i Norge, hvor de har solgt mer enn 61.000 biler siden lanseringen av første generasjon i 2010. VW e-Golf på andreplass har til sammenligning «bare» solgt 45.000 biler på det norske markedet.
Nå er det knyttet stor spenning til oppfølgeren av Leaf, som importøren håper og tror skal skape ny fart i salget her til lands. Den er lovet til Norge allerede til neste år - altså i 2021.

Fiks steinspruten selv
- Dette er en veldig viktig bil for Nissan totalt sett, men særlig for oss i Norge, bekrefter Marcussen.
Han bekrefter videre at den ferdige bilen blir 90 prosent lik konseptet. Den er bygd på en helt ny elbilplattform (EVP), som blant annet skal bidra til god plassutnyttelse inni. I tillegg loves det «god rekkevidde» og et nytt firehjulstrekk-system (e-4orce)
Litt lenger ned oppsummerer vi litt av det som er kjent om den nye elbilen.
Eksteriør
- Rålekker
Nissan har lenge reklamert for det norske folk med at de lytter til hva norske elbilkunder mener om bilene, og at tar grep deretter.
Til tross for sin popularitet har ikke Leaf akkurat vært kjent som den vakreste elbilen, selv om andre generasjon tok seg opp. Bildene av Ariya er derimot mer forlokkende.
- Vi har spilt inn konkrete forslag. Senest i 2019 var det flere delegasjoner med ingeniører og utviklere fra Nissan i Norge, hvor de fikk innspill og lærte om elbilmarkedet. Vi er langt framme i volum og er integrert i samfunnet, som er helt unikt globalt, sier kommunikasjonssjefen.
Interiør og detaljer
- Vi tror Ariya er midt i blinken for norske elbilkunder. Den ser også rålekker ut.
- Du har sett den ferdige produksjonsbilen?

Stopp for Golf og Octavia
- Ja. Den er veldig lik konseptet.
Ny designretning
Ifølge Nissan går Ariya foran med en helt ny designretning for merket. Fronten viser hvordan de elektriske bilene skal se ut, med supertynne LED-lykter, et skjold i grillen som skal beskytte radar og kameraer. Sjefsdesigner for de elektriske Nissan-bilene, Giovanny Arroba, sier de vil presentere strøm som «noe vakkert».
Bilen de foreløpig har vist fram har 21-tommers hjul, noe de innrømmer kun er til designformål. Mest sannsynlig vil de fleste produksjonsmodellene komme med betydelig mindre hjul. Det blir i tilfelle en nedtur, for 21-tommerne kler bilen meget bra.
Bestselgeren



Trender
På detaljnivå har japanerne fulgt den siste trenden og stavet Nissan med blokkbostaver på bakluka, framfor å benytte den tradisjonelle logoen. Faktisk har de på konseptet tatt det hele litt lenger med å inngravere det i de horisontale lyktene - stilig, vil mange mene.
Tiden vil vise om Nissan vil bruke ressurser på lyseffekten. Den urbane elsmåbilen Honda e måtte som kjent droppe lys i logoen sin - dog den var på foran på panseret.
Spesifikasjoner - Nissan Ariya
Drivlinje: | Elektrisk |
Batteri: | Ubekreftet (valgfrie størrelser) |
Rekkevidde (WLTP): | Ubekreftet («lang rekkevidde») |
Drivhjul: | Firehjulsdrift (e-4orce) |
Lading: | Ubekreftet |
Ladeluker på begge sider foran | |
Dimensjoner (l/b/h): | 4,6/1,92/1,63 m |
Akselavstand: | 2,77 m |
Antall sitteplasser: | 5 |
Bagasjerom: | Ubekreftet (lover god plassutnyttelse) |
Hengerfeste: | Ubekreftet |
Taklast: | Ubekreftet |
Infotainment: | 2x 12,3"-skjermer |
Pris: | Ubekreftet |
Konkurrenter: | Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E |
Der Nissan imidlertid ikke vil følge trenden er på sidespeilene. Både omtalte Honda e og Norges-bilen Audi e-tron har virtuelle speil med kamera, enten som standard eller tilvalg, for å gi lengre rekkevidde på bilene. Det er teknologi Dinside tidligere har vært skeptisk til. Det er også Giovanny Arroba i Nissan.

Her er Nissans nye SUV
- Vi ønsker ikke å lage teknologi som ikke er regulert over hele verden. Jeg har kjørt biler med speilkameraer, og brukervennligheten er ikke så smidig som med et vanlig speil, har han sagt i flere intervjuer den siste tiden.
Så blir det spennende å se hvordan salget av Ariya blir til slutt. Elbilen kommer omtrent samtidig med en rekke konkurrenter, som Tesla Model Y, VW ID.4, Ford Mustang Mach-e og Skoda Enyaq.
