«Perfeksjonisme», «modernistisk» og som «rett fra himmelen». Det var ikke mangel på begeistring over Citroën DS da den ble lansert i 1957
«Det første skikkelige brekket fra tradisjonelt design», beskrev Motor Trend om sitt første møte med Citröen DS.
Våre fire biler, en tidlig DS19 Berline, en Safari, en Pallas og en Décapotable er nøkkel-eksemplarer av modellens definisjoner. Og alle tiltrekker seg oppmerksomhet på unike måter.
Sedan DS19
Først ut var en DS19. Bilen sjokkerte under lanseringen, i 1955. Bortsett fra en 1.911 kubikk rekkefirer under panseret, var det ingenting som fulgte «luksuriøs sedan»-fasiten fra den tiden. Alt var banebrytende; fra blinklys, som var synliggjort for andre bilistene, til glassfibertak for lavere tyngdepunkt – og et interiørdesign som brøt alle regler.
For 60 år siden var det fy-fy å bruke kunstige materialer, men DS var full av dem. Citroën brukte sterke farger og slanke stolper for å skape et moderne interiør, istedenfor den trauste og dystre stilen som var normen på den tiden.
«En magisk skapning som tar deg ti år inn i fremtiden», skrev Autocar. En setning som aldri kunne passet til en engelsk bil fra samme tiår. En Jaguar eller Rover virket til sammenligning like raffinerte som en traktor.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger