For alle som går sin første høst og vinter i møte som elbil-eier, vil reduksjonen i rekkevidden kanskje komme som et lite sjokk. Bilen som i sommer klarte 250 kilometer – kanskje 300 på en god dag – begynner nå å varsle deg om tomt batteri allerede når du passerer 150 kilometer.
Ståle Frydenlund er senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening. Han forklarer hvorfor rekkevidden kuttes kraftig når kuldegradene setter inn:
Dette stjeler strøm
– Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt + 30 grader. Et kaldt batteri presterer dårlig. Da sier det seg selv at en kald, norsk høst- og vinterdag ikke er optimal for å beholde en god rekkevidde. I tillegg til lav temperatur spiller andre forhold inn: Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene. Vinterdekk har normalt også høyere rullemotstand enn sommerdekk.
I tillegg stjeler varmeapparat, varme i setene, varmetråder i rutene bak og foran, varme i rattet og annet moderne utstyr mye strøm, forklarer Frydenlund.
Billigste bil kjørte lengst
Det er forskjell på hvor godt de forskjellige elbilene klarer seg i kulda. I vinter testet Dagbladet og Elbil24.no seks elektriske biler og så blant annet på strømforbruk og rekkevidde i minus ni grader.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger