Slik fungerer antiskrens-teknologien

Publisert
Sist oppdatert

Vanligste forkortelse: ESP (Electronic Stability Program)

Andre forkortelser: DSC (Dynamic Stability Control), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), ESC (Electronic Stability Control), PSM (Porsche Stability Management), VDC (Vehicle Dynamics Control / Vehicle Dynamic stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist), VSC (Vehicle Skid Control/Vehicle Stability Control)

Vanligste betegnelse:Elektronisk antiskrensprogram

Andre betegnelserElektronisk stabilitetsprogram, elektronisk antisladdprogram

Funksjon: Forhindrer skrens

Trer i kraft: Ved forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsskrens

Virkemåte: Innhenter informasjon fra en rekke givere, deriblant ABS-systemet, rotasjonssensorer og G-sensorer. Disse gir informasjon om bilens virkelige oppførsel.

Informasjonen fra disse giverne sammenlignes med andre givere, som forteller om motorkraft og rattutslag. Disse gir informasjon om bilens ønskede oppførsel.

Hvis informasjonen om hvordan bilen virkelig oppfører seg ikke stemmer overens med informasjonen om motorkraft og rattutslag, konkluderer systemet med at skrens har oppstått. Ved skrens brukes bremsene til å bremse ned ett eller flere hjul for å stanse skrensen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer