Reklamasjon bruktbil

Slik har Finn.no tatt grep mot klager på bilkjøp

Bruktbil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet. Slik har Finn.no tenkt å gjøre noe med det.

REKLAMASJON BRUKTBIL: Mange kjenner ikke til reklamasjonsretten ved bruktbilkjøp. Nå har Finn.no tatt grep. Foto: Magne Johansen
REKLAMASJON BRUKTBIL: Mange kjenner ikke til reklamasjonsretten ved bruktbilkjøp. Nå har Finn.no tatt grep. Foto: Magne Johansen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Internt kaller vi dette trygghetselementer. De sier noe om hva du får med, utover den fysiske bilen du kjøper, forteller produktdirektør for motor i Finn.no, Eirik Håstein, til Dinside.

Forrige uke begynte nemlig flere og flere å legge merke til forandringer på bilmarkedsplassen. For midt i fleisen får man nå opp en boks i toppen av bilannonsene, der informasjon om blant annet reklamasjon er innfelt.

- Ønsker fra forbrukerne

Årsaken er ifølge produktdirektøren manglende kunnskap om reklamasjonsretten og tilbakemeldinger fra brukerne.

- Bakgrunn for hele greia er at det er mye konflikter ved kjøp og salg av bil, både fra forhandler og privat. Så har vi gjort undersøkelser for å finne hvilke elementer brukerne vil at vi skal løfte fram, forklarer Håstein.

- Så ønsker vi at forbrukerne skal være trygge når de bruker markedsplassen hos oss, og at de forstår hva de kjøper og hvilket ansvar og rettigheter som kjøper og selger har.

I tillegg til reklamasjonsrett, kan andre elementer som for eksempel garanti, tilstandrapport, service og bytterett være faner man kan trykke på i rubrikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer