Har du kjøpt deg ny eller brukt elbil i det siste, er du kanskje ikke forberedt på hva kulda gjør med rekkevidden på bilen. I skikkelig kaldt vær kan den bli halvert i forhold til de fabrikken oppgir.
I vinter testet vi rekkevidden til seks elbiler i minus 11 grader. Volvo XC40 Recharge, som oppgis til å kunne klare 42 mil, gikk tom allerede etter 26. Volkswagen ID.3, som skal klare 41 mil, gikk tom for strøm etter 25.
Og slik har det vært med alle de 18 elbilene vi har hatt på vintertest de siste årene; rekkevidden kuttes dramatisk i takt med synkende temperatur.
Unngå sjokket
Det er imidlertid et lyspunkt her. Med noen enkle triks som erfarne elbil-eiere allerede benytter seg av, kan du øke rekkevidden i kulda mye.
Ståle Frydenlund er senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening og har kjørt elektrisk bil i mange år. Han forklarer hvorfor rekkevidden synker i kulda:
Trives best i +30
– Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt + 30 grader. Da sier det seg selv at en kald, norsk vinterdag ikke er optimal for å beholde en god rekkevidde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger