Seks elbil-triks

Slik kommer du lenger i kulda

En elbil som normalt klarer 35 mil, kan gå tom etter 20 i minus ti grader. Kulda kan gi deg et rekkevidde-sjokk, men disse triksene hjelper deg å komme lengre.

TRIKSENE SOM HJELPER: Tipsene som øker rekkevidden i kulda er enkle og noe alle kan bruke. Starter du dagen med et varmt og nyladet batteri, øker det rekkevidden kraftig. Foto: Markus Pentikainen
TRIKSENE SOM HJELPER: Tipsene som øker rekkevidden i kulda er enkle og noe alle kan bruke. Starter du dagen med et varmt og nyladet batteri, øker det rekkevidden kraftig. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Har du kjøpt deg ny eller brukt elbil i det siste, er du kanskje ikke forberedt på hva kulda gjør med rekkevidden på bilen. I skikkelig kaldt vær kan den bli halvert i forhold til de fabrikken oppgir.

I vinter testet vi rekkevidden til seks elbiler i minus 11 grader. Volvo XC40 Recharge, som oppgis til å kunne klare 42 mil, gikk tom allerede etter 26. Volkswagen ID.3, som skal klare 41 mil, gikk tom for strøm etter 25.

Og slik har det vært med alle de 18 elbilene vi har hatt på vintertest de siste årene; rekkevidden kuttes dramatisk i takt med synkende temperatur.

SÅ LANGT GIKK BILENE I KULDA

ModellBatteri kWtOppgitt rekkevidde (km)Vår rekkevidde (km)
Porsche Taycan93,4464296
Volvo XC40 Recharge78,0418263
Volkswagen ID.362,0409252
Peugeot e-200850,0320183
Mazda MX-3035,5200135
Honda E35,5210117

(Temperatur ute – 11 grader. Varmeapparat, defroster og setevare ble brukt som normalt. Gjennomsnittshastighet under testen var 75 km/t.)

Unngå sjokket

Det er imidlertid et lyspunkt her. Med noen enkle triks som erfarne elbil-eiere allerede benytter seg av, kan du øke rekkevidden i kulda mye.

ØKER REKKEVIDDEN: – Med litt erfaring og noen enkle triks, er det ikke noe problem å få bra rekkevidde på elbilen også når vinteren setter inn, sier Ståle Frydenlund. Foto: Petter Haugneland, elbil.no
ØKER REKKEVIDDEN: – Med litt erfaring og noen enkle triks, er det ikke noe problem å få bra rekkevidde på elbilen også når vinteren setter inn, sier Ståle Frydenlund. Foto: Petter Haugneland, elbil.no Vis mer

Ståle Frydenlund er senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening og har kjørt elektrisk bil i mange år. Han forklarer hvorfor rekkevidden synker i kulda:

Trives best i +30

– Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt + 30 grader. Da sier det seg selv at en kald, norsk vinterdag ikke er optimal for å beholde en god rekkevidde.

I tillegg til lav temperatur spiller andre forhold inn: Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene. Vinterdekk har i tillegg normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk, varmeapparatet sluker strøm, og så videre, sier Frydenlund.

Triksene som hjelper

Hans tips er enkle og noe alle som kjører elbil kan dra nytte av.

1. Dersom du parkerer ute; sørg for å stille inn ladetiden slik at batteriet er ferdig oppladet rett før du skal starte kjøringen. Da er batteriet varmt og du slipper å bruke strøm til å varme det opp. Er batteriet kaldt, vil det heller ikke ta til seg bremseenergien som regenereres.

HER SPARER DU MYE: Med et litt letter trykk på gasspedalen, dekk som ruller lett og 10 km/t lavere hastighet, øker rekkevidden betydelig. Foto: Antti Hentinen.
HER SPARER DU MYE: Med et litt letter trykk på gasspedalen, dekk som ruller lett og 10 km/t lavere hastighet, øker rekkevidden betydelig. Foto: Antti Hentinen. Vis mer

2. Kjør varmeapparatet når bilen står koplet til lading. Da er rutene isfrie og kupeen varm når du starter kjøringen. De fleste moderne elbiler har denne muligheten.

3. Benet på gasspedalen utgjør den virkelig store forskjellen når det gjelder strømforbruk. En myk kjørestil kan gi opptil ti prosent lengre rekkevidde.

4. Sjekk lufttrykket i dekkene. I kaldt vær synker trykket i dekkene og rullemotstanden øker.

5. Senk hastigheten med noen kilometer i timen. Høy hastighet sluker rekkevidde på grunn av økt luft- og rullemotstand. Motstanden kan dobles når du øker hastigheten fra 70 til 100 km/t.

6. Velg dekk med lav rullemotstand. Det er stor forskjell i rullemotstand også på vinterdekkene. I Dagbladets siste vinterdekk-test hadde piggdekket til Yokohama et forbruk som var 3,9 prosent høyere enn det piggfrie dekket fra Hankook.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer