Dette er BMW-en som skal sette Tesla Model 3 på plass. Akkurat som vi ser hos Polestar, har BMW også valgt en kombicoupe-siluett, akkurat som Tesla. Fra siden er bilen riktig så lekker og ikke ulikt designfilosofien BMW har i dag, men de vekker berettiget oppsikt, slik de har gjort med de siste modellene, med grillen.
Den er høyere og mer dominerende enn noensinne, men designen du ser på konsetet er ikke veldig ulikt det man vil se på produksjonsmodellen, lover BMW.
BMW fremhever også den svært markante hekkspoileren som skal gi bilen svær lav aerodynamikk, sammen med noen ganske markerte og kanskje ikke altfor elegante diffusere i hekken, noe de mener fort kan bli en signatur for de helelektriske modellene.

De integrerte dørhåndtakene og de lukkede felgene er også elementer vi ikke har sett før, men er detaljer som sammen med kameraspeilene, skal gjøre den mer aerodynamisk.
Radikalt endret innvendig
Hos BMW har evolusjon vært gjengangeren når det gjelder innvendig design. Dersom i4 viser veien for hva vi vil se derfra fremover, er endringene enorme for BMW, men ganske likt hva vi ser hos Mercedes om dagen.


Dashbordet preges av en kjempestor skjerm med instrumentdel og multimediadel som styres enten med berøring, stemme, håndbevegelser eller BMWs iDrive-system, i dette tilfellet med glasskrystalldesign, antagelig som tilvalg.
Fra skjermen vil man styre nesten alt, blant annet klimaanlegget.

TEST: Endelig med firehjulstrekk
Ifølge Autoexpress, har BMW bekreftet at løsningen vil komme i den produksjonsferdige iNEXT SUV.
Skjermdesignen ligner ikke noe vi har sett fra BMW før, snarere det man finner hos Peugeot og DS om dagen.
Det vil finnes tre designuttrykk på skermene, Core, Efficien og Sport, selvsagt med egne stemningslys i interiøret.
Fargevalgene, som går i hvitt og kobber, er trolig konsept-farger, men det hele ser ut som noe man kunne satt rett i produksjon.
Som hos Tesla og Polestar, baserer man seg på gjenbruksmaterialer.
Lover kjøreglede
Det fortelles ingenting om batteriet eller ladehastighet, men det vil trolig bli flere batteripakker tilgjengelig opp til 80 kWt og minst 150 kW på hurtiglading.

Under den noe amputerte presselanseringen i Genève, forsikrer BMW om at de ikke har gått på kompromiss med kjøreegenskaper og kjøreglede. Dette skal være en BMW bak rattet, slik man kjenner det.
I hvert fall nesten. For lydopplevelsen blir komplett annerledes. BMW har brukt store ressurser på å lage en elektrisk opplevelse bak rattet. Det vil si en spesielt lydesignet summing avhengig av fart og pedalbruk.
BMW har gått bort fra å bygge helt egne elbiler. i4 bygges på kommende 3- og 4-serie, og vil produseres i München på samme samlebånd som disse. Planen er å lansere i4 i 2021.
