Etter å ha introdusert nyheten om fartssperre i kommende biler, kommer svenske Volvo med nye grep som er et ledd i nullvisjonen for deres biler. I en pressemelding skriver bilprodusenten at de vil ta tak i rusmiddelpåvirkning og distraksjoner ved å installere kupékameraer og andre sensorer i bilen.
På den måten skal bilen kunne overvåke føreren og gripe inn dersom sjåføren er åpenbart påvirket eller distrahert og ikke reagerer på advarselssignaler.

Oppsiktsvekkende forskjeller på nordmenn og svensker i trafikken
Volvo trekker frem eksempler på hvilke måter bilen kan gripe inn på:
- Redusere bilens hastighet
- Varsle hjelpetjenesten Volvo On Call
- Aktivt bremse ned og parkere bilen trygt og sikkert
– Når det gjelder sikkerhet er målet vårt å unngå ulykker helt og holdent, snarere enn bare å begrense sammenstøtet når ulykkesfaren er overhengende og uunngåelig. I dette tilfellet vil kameraene kunne registrere adferd som kan føre til alvorlig personskade eller død, sier Henrik Green, Senior Vice President for forskning og utvikling i Volvo Cars, i pressemeldingen.
I samtlige modeller
Med kameraer i kupeen kan bilens systemer se om sjåføren har øynene lukket eller vendt bort fra veien i lengre perioder, og sensorene kan oppdage om det er total mangel på styring i lang tid, eller om det er ekstrem vingling på tvers av kjørefelt.
Volvo mener at et slikt system er et viktig element for å la bilen ta aktive beslutninger for å bidra til å unngå ulykker.
– Mange ulykker skjer på grunn av ruspåvirkede førere. Det er fortsatt noen som tror at de kan kjøre etter å ha tatt seg en drink, og at dette ikke vil påvirke kjøreferdighetene deres. Vi ønsker å gjøre noe for å sikre at menneskeliv ikke blir satt i fare som følge av kjøring i ruspåvirket tilstand, sier Trent Victor, professor i kjøreadferd i Volvo Cars, i pressemeldingen.
Innføringen av systemet i alle Volvo-modeller vil starte i begynnelsen av 2020-årene, opplyser selskapet, og skriver at de vil komme tilbake med mer informasjon om kameraene, plassering av dem og liknende ved en senere anledning.
