Våre beste tips

Slik unngår du dette

Is og dugg på innsida av frontruten er både irriterende og farlig. Det er som regel din egen feil at det blir sånn. Problemet kan enkelt løses.

DUGGFRITT: Dugg på innsiden av bilrutene, skyldes at kupeen er full av fuktighet. Den blir ikke borte av seg selv. Tre enkle tips kan løse problemet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå på fuktige høstdager er det mange bileiere som sliter med dugg på rutene i bilen. Det kan være irriterende. Så fort de første kuldegradene kommer, forvandles dugg til is. Å skrape bort isen på utsida av bilrutene er ille nok. Isen innvendig er det verre å bli kvitt. Den kommer tilbake hver morgen når det er kuldegrader.

For å unngå is og dugg på innsida av bilvinduene, må du fjerne fuktigheten i bilen. Her er triksene som gjør at den forsvinner som dugg for sola.

Salmiakkvann

De fleste moderne biler har et klimaanlegg som skal kunne hjelpe til med å tørke opp luften i kupeen. Det er ikke alltid anlegget klarer det, spesielt ikke dersom du har mye småkjøring. Noe som gjør at dugg og is legger seg på rutene, er at de har et belegg med skitt og støv.

SKITT SOM SUGER: En hvit klut med salmiakkvann, avslører hvor skitten en frontrute kan være på innsiden uten at du legger merke til det. Is og dugg legger seg ikke så lett på en ren rute. Foto: Rune Korsvoll
SKITT SOM SUGER: En hvit klut med salmiakkvann, avslører hvor skitten en frontrute kan være på innsiden uten at du legger merke til det. Is og dugg legger seg ikke så lett på en ren rute. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Du merker det kanskje ikke, men slik ser det ut når du drar over innsida av frontruten på bilen med en hvit klut vridd opp i salmiakkvann. Du vasker bilen utvendig, men innsida av rutene er fort gjort å glemme.

Avis-trikset

Sett i gang. Salmiakkvann fjerner all skitten som er «grobunn» for dugg og is. I tillegg har du nå plutselig fått mye bedre sikt. Ikke minst nå om dagen med lav høstsol midt i ansiktet, eller mørke, regnvåte høstkvelder, er dette svært viktig.

Når du går ut og inn av bilen, følger det vann med sko og støvler inn. Mye av dette samles opp i mattene på gulvet. For å fjerne denne fuktigheten, legger du rett og slett et lag med gamle aviser under mattene. Etter et par dager skifter du til et nytt lag med aviser. Da har du enkelt fjernet det meste av vannet og fuktigheten i gulvmattene.

SJEKK KNAPPEN: Dersom knappen for resirkulering av kupéluften står på, slipper ikke fuktigheten ut. Det blir bare mer og mer fuktighet. Foto: Rune Korsvoll
SJEKK KNAPPEN: Dersom knappen for resirkulering av kupéluften står på, slipper ikke fuktigheten ut. Det blir bare mer og mer fuktighet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ligg unna knappen

Det neste du må gjøre er å sjekke knappen for resirkulering av kupéluften. I mange tilfeller skyldes dugg-problemet at du har trykket inn denne knappen. Når du kjører i en tunnel med forurenset luft, eller ligger bak et annet kjøretøy som slipper ut mye urenset eksos, kan du stenge ute luften og beholde en god luftkvalitet i kupeen ved å trykke på denne knappen.

Men knappen er liten, lett å glemme og lett å komme borti uten at du er klar over det. Når luften resirkuleres, vil ikke fuktighet fra passasjerer eller vann på mattene bli luftet ut. Den blir værende og bygger seg opp. Når du slår av resirkuleringen, kommer frisk luft inn og «gammel» luft slippes ut.

AVISER ER TINGEN: Gamle avsier suger opp fuktighet som har samlet seg under mattene i bilen. Foto: Rune Korsvoll
AVISER ER TINGEN: Gamle avsier suger opp fuktighet som har samlet seg under mattene i bilen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Sjekk luftekanalene

Dette er de enkleste og beste triksene for å fjerne fuktighet i kupeen. Du kan også selvfølgelig kjøre varmeapparatet i bilen på fullt med bilvinduene litt åpne, og få ut en del fuktighet på den måten. Erfaringsmessig tar dette ganske lang tid.

I noen få tilfeller kan også årsaken til problemet være at kanalene til utluftingen fra kupeen er blokkert. Kanalene ender ofte opp på sidene i bagasjerommet. Dersom du oppbevarer ting her, kan det tett åpningene og luften fra kupeen slipper ikke ut.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer