Steinsprut på frontruta

Slik unngår du steinsprut-smellen

I fjor fikk over 260.000 bilister steinsprut i frontruta på bilen. Her er rådene som gjør at du kan unngå steinsprutskaden eller et dyrt rute-skift.

HØYSESONG NÅ: Mars og april er høysesong for steinsprutskader. De er vanskelig å unngå, men det er et par ting du bør gjøre for at dette ikke bare skal bli en irriterende skade men også en økonomisk smell. Foto: Rune Korsvoll
HØYSESONG NÅ: Mars og april er høysesong for steinsprutskader. De er vanskelig å unngå, men det er et par ting du bør gjøre for at dette ikke bare skal bli en irriterende skade men også en økonomisk smell. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Vi er på full fart inn i den store sesongen for steinsprutskader. Når snø og is smelter, kommer grus og stein fra vinterens strøing fram. Disse blir forvandlet til små prosjektiler når du kjører over dem. Resultatet har de fleste av oss erfart: Plutselig smeller en stein inn i frontruta uten at vi har noen anelse om hvor den kom fra.

260 000 skader

Steinsprutskadene har økt jevnt og trutt de siste årene. Tall som Finans Norge har samlet inn, viser at det ble meldt inn 260 081 glasskader til forsikringsselskapene i 2020.

Totalt ble det reparert og byttet bilruter for 1,7 milliarder kroner i fjor. I 2015 var de tilsvarende tallene 237.000 skader og utbetalingene på 1,3 milliarder. For 15 år siden var utbetalingene på 625 millioner kroner.

Toppen av isfjellet

Likevel er dette bare toppen av det berømte isfjellet. Bileiere som ikke har kasko- eller delkasko-forsikring på bilen kommer i tillegg, siden de må betale skaden selv. Steinsprutskader som oppstår andre steder på bilen, for eksempel i fronten og på panseret, er heller ikke med i disse tallene. Hvor mye disse skadene beløper seg til, finnes det ingen tall på.

GRATIS: Å fikse en steinsprutskade er gratis for alle med kaskoforsikring. Når ruta sprekker og må skiftes kan det bli dyrt – spesielt dersom du bare har ansvarsforsikring. Gjennomsnittsprisen på et rute-skift ligger på 15 000 kroner. Foto: Riis
GRATIS: Å fikse en steinsprutskade er gratis for alle med kaskoforsikring. Når ruta sprekker og må skiftes kan det bli dyrt – spesielt dersom du bare har ansvarsforsikring. Gjennomsnittsprisen på et rute-skift ligger på 15 000 kroner. Foto: Riis Vis mer

Noen enkel måte å sikre seg mot steinsprutskadene finnes ikke, men Morten Ødegård, som er teknisk sjef i Norges største bilglasskjede Riis Bilglass, har i hvert fall et par gode råd å komme med.

Hold bedre avstand

- De steinene som smeller inn i frontruta kommer ofte fra bilen foran. Å holde bedre avstand til bilen foran er derfor det eneste rådet jeg vet som hjelper mot å få en slik skade, sier Ødegård.

- Det er imidlertid et par andre råd som er minst like viktig for at dette ikke skal koste deg mye penger: Dersom du får en steinsprutskade, bør du sette en bit med gjennomsiktig tape over skaden. Da unngår du skitt og vann i «såret». I tillegg må du få skaden utbedret så raskt som mulig. Har du en god forsikring på bilen, er det gratis. Hvis du venter, er det stor sjanse for at ruta sprekker. Spesielt nå om dagen når det veksler mellom varmt og kaldt og du bruker varmeapparatet i bilen mye.

HJULBUEN: Vintervær kan føre til at hjulbuen fylles opp med snø og is. Naf har flere råd til deg som opplever at hjulbuen er full av is og snø. Video: Berit B. Njarga. Vis mer

Koster 15 000

- Når ruta først sprekker, må den skiftes. Med kaskoforsikring eller delkasko, slipper de fleste unna med en egenandel. Har du bare ansvarsforsikring, må du betale alt selv. Gjennomsnittsprisen på et ruteskift ligger i dag rundt 15 000 kroner, sier Ødegård.

Årsaken til økningen i antall steinsprutskader er det trolig flere forklaringer på. Det er mer trafikk på veiene, rutene på moderne biler er ofte store, det brukes mindre salt og strøs mer og flere kjører med piggfrie vinterdekk.

SYNDEREN: Mange peker på de piggfrie vinterdekkene som den store syndere som forårsaker de fleste steinsprutskadene. Småstein samler seg i mønsteret og blir slynget ut mot andre biler når hastigheten blir høy nok. Foto: Rune Korsvoll
SYNDEREN: Mange peker på de piggfrie vinterdekkene som den store syndere som forårsaker de fleste steinsprutskadene. Småstein samler seg i mønsteret og blir slynget ut mot andre biler når hastigheten blir høy nok. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dette er synderen

Mange peker på de piggfrie dekkene som den store synderen. Den myke gummiblandingen gjør at steiner fester seg i mønsteret. Når hastigheten blir høy nok, slynges steinene ut som små prosjektiler mot bilene rundt.

At prisen på rute-skift øker, har sammenheng med at frontrutene på moderne biler blir stadig mer avanserte. De har ofte innebygget varmetråder, varmefilm og film som skal dempe støyen utenfra. I tillegg er ruten påmontert kameraer og sensorer som styrer alt fra de automatiske vinduspusserne og skiltgjenkjenning til nødbremssystemet og avstandsholderen til bilen foran.

Høysesong i mars/april

- Steinsprutskader er et stort og dyrt problem, og det er nå i mars og april at det er høysesong. Når snøen smelter ligger det mye grus og stein igjen på veien før de blir vasket og sopt. Med en utbetaling fra forsikringsselskapene på 1,7 milliarder kroner, er dette en av de store postene i skadeforsikringen, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Han sier at dette er skader som er vanskelige å unngå:

- Det som er viktig er at du er rask til å kontakte et verksted for å få utbedret skaden, dersom du er uheldig å få en steinsprut. Å fikse en liten steinsprut er gratis, men dersom den får utvikle seg til en sprekk, koster det minst en egenandel når ruta må skiftes, sier Rysstad, som peker på at det ikke minst er viktig for trafikksikkerheten å ha ei frontrute uten skader.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer