Hvordan ta best vare på bilen

Slik varer bilen lenger

­Det skal som regel ikke så mye hokus-pokus til for at bilen skal holde seg i verdi. Her er NAFs beste tips.

SLIK VARER DEN LENGER: Bruktbilsalget satte ny rekord i 2020. Her får du fem enkle tips som vil gjøre at både sikkerheten og verdien på bilen din vil vare enda lenger.
SLIK VARER DEN LENGER: Bruktbilsalget satte ny rekord i 2020. Her får du fem enkle tips som vil gjøre at både sikkerheten og verdien på bilen din vil vare enda lenger. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 2020 ble det satt ny norsk rekord i bruktbilhandel. Hele 519 288 biler byttet eier.

Blant de mer enn en halv million bilene var det snakk om både strøkne biler i millionklassen og gamle rustholker til «gi bort»-pris - samt et stort antall elbiler, bensinbiler dieselbiler og hybrider.

Ser man på totaltallene var det langt fra noen elbil som endte opp som Norges mest solgte bil i 2020 - men en gammel favoritt.

Så hvordan skal man klare å best mulig ta vare på bilen sin - uansett ny, gammel eller hvilken drivlinje - så den ikke faller for raskt i pris? Ifølge NAF er biler som er godt ivaretatt med jevnlig vedlikehold mest attraktive.

– Tar du godt vare på bilen din, får også du mest mulig igjen for den når den skal selges, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i bileier-organisasjonen.

Fem tips

De har en liste på fem relativt enkle grep som gjør at bilen vil holde seg bedre i verdi, samtidig som den også vil bli tryggere i trafikken.

– Følg våre tips. Da har du en driftssikker bil, som også er attraktiv på bruktmarkedet, sier Sødal.

Slik varer bilen lenger

1. Ikke slurv med oljeskift

Ifølge NAF er olje noe av det viktigste for bilens helse, om den går på bensin- eller diesel.

– Vårt råd er å følge service-intervallene, men det skader ikke å bytte olje oftere enn serviceprogrammet sier, selv på nyere biler. Gammel olje - eller å kjøre tomt for olje - kan være roten til mange kostbare problemer på sikt, sier Nils Sødal.

En motor vil alltid bruke noe olje mellom serviceintervallene, slik at det er lurt å sjekke oljenivået jevnlig.

2. Ikke dropp service for å spare penger

Det sier seg kanskje selv, men ikke tro at du sparer penger eller tid på å droppe service på bilen, oppfordrer NAF.

– Er bilen innenfor garantitiden er det veldig viktig å ikke glippe på service. I verste fall kan du miste garantirettigheter og måtte betale for feil selv, sier Sødal.

– Bilen havarerer ikke hvis du går over tiden for service, men det er ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse på en måned eller to, fortsetter han.

3. Vask bilen – spesielt på vinteren

Slurver du med bilvasken kan det resultere i rustdannelse og matt lakk. Maskinvask er bedre enn ingenting, men maskinvask uten børster eller en god runde håndvask er det aller beste, ifølge NAF.

På våren er det lurt å få vekk skitt fra salt, mens om høsten er det vel så viktig å forberede bilen på en hard vinter med mye salt.

– Det er ekstra viktig å vaske bilen hyppig om vinteren for alle som kjører på saltede veier. Ja, faktisk bør du vaske oftere enn om sommeren, rådgir Sødal.

– Selv om bilen blir fort skitten igjen, er det veldig viktig å få spylt vekk salt og sørpe jevnlig. Husk også å spyle oppunder bilen.

4. Pass på bremsene

På grunn av salt og støv, samt at bremsene på nyere biler brukes sjeldnere, er rustne bremseskiver et vanlig problem. Det er mulig å unngå rust på bremseskivene, og det kan spare deg for skifte av bremseskiver og bremseklosser tidligere enn du må.

Også kalipperne, som presser bremseklossene mot bremseskivene, trenger bevegelse for ikke å ruste fast, forklarer Sødal.

– Gjør det til en rutine å bremse hardt med jevne mellomrom. Gjerne én gang i uka. Bare pass på at du gjør det et sted det ikke er til fare for andre, oppfordrer kommunikasjonsrådgiveren.

5. Understellsbehandling

Ofte er ikke rustbeskyttelsen under bilen god nok for norske forhold. Med alt saltet på norske veier kan det faktisk være lurt å understellsbehandle bilen.

Det fungerer best hvis understellsbehandlingen blir lagt på når bilen er ny, men det betyr ikke at det er for seint å legge det på en nyinnkjøpt bruktbil heller. Selv om bilen er noen år gammel, er det nyttig, mener Sødal.

– Husk å sjekke med forhandler hvilken behandling de anbefaler, slik at du ikke tar en behandling som bryter med garantivilkårene. Noen bilmerker anbefaler ikke ekstra understellsbehandling. Så det er viktig å sjekke, oppfordrer han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer