En ny kortdistanseradar fra dekkprodusenten Continental skal kunne gjøre det enklere for bilister og syklister på veiene.
- Dette systemet kan hindre en rekke ulykker mellom bil og sykkel. Eller også gående, ved at radaren vil hjelpe bilisten i blindsonen, forteller produktsjef for personbildekk hos Continental Norge, Knut Knudsen, i en pressemelding i forbindelse med lanseringen av radaren.
Radarsensorene til Continental kan monteres på hvert hjørne på bilen, noe som vil gi 360-graders oversikt over omgivelsene rundt bilen. Sensorene er designet for å være nyttige spesielt i bilens blindsone, og vil for eksempel kunne varsle om eventuelle hindringer og automatisk bremse hvis den oppdager en syklist.
Continentals sikkerhetssystem skal også være i stand til å hindre at man kan åpne bildøren når det kommer en syklist bakfra, for å unngå slike ulykker.

- I Continental har vi en Vision Zero, hvor vi jobber mot en fremtid med null ulykker, null skadde og null drepte i trafikken. Slike systemer som denne nye radaren er viktig for å nå dette målet, sier Knudsen.
Dekkprodusenten forteller i pressemeldingen at kortdistanseradaren kjører på 77 GHz-teknologi fremfor 24 GHz, som er mer vanlig. Dette skal ifølge selskapet gjøre radaren «vesentlig mer nøyaktig» og den skal kunne oppdage medtrafikanter og hindringer mye mer presist enn tidligere.

- Det er livsfarlig
Økt satsing på sikkerhetssystemer
Flere bilprodusenter, men også selskapet Bosch, jobber med en liknende teknologi – mye på grunn av den økende satsingen på selvkjørende biler. I 2017 annonserte Bosch et førerassistansesystem som er spesielt utviklet for biler som kjører mye i bymiljøer med høy trafikk fra syklister og gående.
Systemet skal være i stand til å oppdage gående som syklister i veien og automatisk gjennomføre et nødstopp fra 40 kilometer i timen. Systemet skal være aktivert i løpet av 190 millisekunder.
Samme selskap står også bak teknologi som skal melde ifra om møtende trafikk som har havnet i feil kjørefelt.
