Slik virker bilens klimaanlegg

Det er varmt, du skrur på klimaanlegget og mer behagelig luft strømmer inn i bilens kupe. Men hva skjer egentlig når du skrur på bryteren på dashbordet?

Publisert

4489">Tilbake til artikkel: Hold hodetkaldt med klimaanleggKlimaanlegget har to oppgaver: å gjøre luften tørrere å avkjøle luften, i følge temperaturinnstillingen du velger

En kompressor sirkulerer kjølevæske rundt i anlegget. Kompressoren består, enkelt sett, av en fordamper, et kondensrør og en dampventil. Klimaanleggets kompressor har også en elektromagnetisk clutch som aktiverer eller deaktiverer hele prosessen, samt andre deler vi ikke går inn på her.

Prosessen – i all enkelhet

Kompressoren i bilen virker på omtrent samme måte som den i kjøleskapet hjemme; den forflytter væske rundt omkring i et rør. I biler drives kompressoren av vifteremmen.

Kompressoren forflytter kjølevæsken rundt og rundt i klimaanleggets rør, fra fordamper til kondensrør til dampventil og tilbake til fordamperen, osv. Kompressoren forflytter kjølevæsken fra fordamperen (fordamperens funksjon blir forklart senere) og komprimerer væsken i forhold til fart og lufttemperatur. Her økes temperaturen på den komprimerte kjølevæsken til kokepunktet slik at den blir varmere enn luften rundt. Så presser kompressoren væsken inn i kondensrøret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer