"Hydrogenbilar vil innan 1. november 2008 få fritak for betaling av bompengar i alle landets bompengeprosjekt."
Det skriver samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding. I pressemeldingen skriver statsråden at hun også vil utrede muligheten for å gi hydrogenbiler gratis parkering på offentlig eide parkeringsplasser. Disse tiltakene skal gjøre det mer attraktivt å velge hydrogenbiler.
Sjelden vare
Det å "velge" en hydrogenbil er imidlertid ikke så enkelt. Ifølge miljøstiftelsen Zero finnes det omlag 600 hydrogenbiler - på verdensbasis. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken befinner 15 av disse seg i Norge.
Komplisert
Bakgrunnen for den beskjedne hydrogenbil-populasjonen, er at brenselcelle-teknologien har vist seg å være langt mer komplisert enn optimistene trodde for ti år siden. De aller fleste bilprodusenter med respekt for seg selv har hatt brenselcelle-prosjekter gående i årevis, men ingen av dem har kommet langt nok til at de har tatt sjansen på å sette en bil i serieproduksjon.
Forbrenningsmotorer
Parallelt med brenselcelle-forskningen pågår det også utvikling av hydrogen-baserte forbrenningsmotorer, noe som er langt mindre komplisert. For eksempel skrev vi allerede i mai 2000 om BMWs 750hL, som kunne skilte med verdens første serieproduserte hydrogenmotor. Likevel, foreløpig har ingen bilprodusent satt en hydrogenbil i regulær serieproduksjon.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger