Slipper bompenger

Regjeringen vil belønne klimavennlige hydrogenbil-eiere. Men det er ikke så mange som får glede av tiltakene.

Publisert
Sist oppdatert

"Hydrogenbilar vil innan 1. november 2008 få fritak for betaling av bompengar i alle landets bompengeprosjekt."

Det skriver samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding. I pressemeldingen skriver statsråden at hun også vil utrede muligheten for å gi hydrogenbiler gratis parkering på offentlig eide parkeringsplasser. Disse tiltakene skal gjøre det mer attraktivt å velge hydrogenbiler.

Sjelden vare

Det å "velge" en hydrogenbil er imidlertid ikke så enkelt. Ifølge miljøstiftelsen Zero finnes det omlag 600 hydrogenbiler - på verdensbasis. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken befinner 15 av disse seg i Norge.

Komplisert

Bakgrunnen for den beskjedne hydrogenbil-populasjonen, er at brenselcelle-teknologien har vist seg å være langt mer komplisert enn optimistene trodde for ti år siden. De aller fleste bilprodusenter med respekt for seg selv har hatt brenselcelle-prosjekter gående i årevis, men ingen av dem har kommet langt nok til at de har tatt sjansen på å sette en bil i serieproduksjon.

Forbrenningsmotorer

Parallelt med brenselcelle-forskningen pågår det også utvikling av hydrogen-baserte forbrenningsmotorer, noe som er langt mindre komplisert. For eksempel skrev vi allerede i mai 2000 om BMWs 750hL, som kunne skilte med verdens første serieproduserte hydrogenmotor. Likevel, foreløpig har ingen bilprodusent satt en hydrogenbil i regulær serieproduksjon.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.