Sliter med bruktbil

10.543 personer har hatt problemer.

VANSKELIGE KJØP: Mange henvender seg til Forbrukerrådet i forbindelse med kjøp av bil. Foto: PER ERVLAND
VANSKELIGE KJØP: Mange henvender seg til Forbrukerrådet i forbindelse med kjøp av bil. Foto: PER ERVLAND Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bruktbilkjøp er verstingen. På topplisten over antall henvendelser til Forbrukerrådet, ligger Kjøp av bil. Ti prosent av alle henvendelsene til Forbrukerrådet kommer i sammenheng med kjøp av bil, og antallet tilsvarer 40 telefoner og e-poster hver arbeidsdag.

- Når over to hundre tusen personbiler hvert år skifter eier og kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper av en privatperson, er det ikke rart det oppstår konflikter, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

At så få bruker kontrakt viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet fra 2008.

Her er ti feil du bør unngå ved bilkjøp

Bilkjøphenvendelser ligger også på topp i alle fylker i landet, der flest klager kommer inn i Oslo (941 henvendelser), fulgt av Hordaland (767) og Akershus (705).

Merk at selv om flertallet av henvendelsene gjelder klager, så er det også mer generelle spørsmål med i tallene. Derfor kan vi ikke sette likhetstegn mellom henvendelse og klage.

På grunn av omlegging av Forbrukerrådets registreringssystemer er tallene ikkenødvendigvis sammenlignbare med tidligere år. Dette er også det første året det erutarbeidet en fylkesvis fordeling av henvendelsene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.