Bruktbilkjøp er verstingen. På topplisten over antall henvendelser til Forbrukerrådet, ligger Kjøp av bil. Ti prosent av alle henvendelsene til Forbrukerrådet kommer i sammenheng med kjøp av bil, og antallet tilsvarer 40 telefoner og e-poster hver arbeidsdag.
- Når over to hundre tusen personbiler hvert år skifter eier og kun to av tre bruker kontrakt når de kjøper av en privatperson, er det ikke rart det oppstår konflikter, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
At så få bruker kontrakt viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet fra 2008.
Her er ti feil du bør unngå ved bilkjøp
Bilkjøphenvendelser ligger også på topp i alle fylker i landet, der flest klager kommer inn i Oslo (941 henvendelser), fulgt av Hordaland (767) og Akershus (705).
Merk at selv om flertallet av henvendelsene gjelder klager, så er det også mer generelle spørsmål med i tallene. Derfor kan vi ikke sette likhetstegn mellom henvendelse og klage.
På grunn av omlegging av Forbrukerrådets registreringssystemer er tallene ikkenødvendigvis sammenlignbare med tidligere år. Dette er også det første året det erutarbeidet en fylkesvis fordeling av henvendelsene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger