Siden 1998 har Audi produsert den etterhvert så kjente sportsbilen TT. Tre generasjoner har det blitt, først 98-06, så 06-14 og til slutt 14-19. De to ikoniske bokstavene er egentlig en forkortelse for «Tourist Trophy» (Isle of Man) - et motorsykkel-stevne Audi-eide NSU dominerte i i 1954.
Bilen fikk imidlertid en trøblete start, tross bra salg. For høyt marktrykk gjorde nemlig at bilen kunne svare med å slippe bak, i svinger. Særlig i Tyskland, hvor fartsgrensene er høyere enn i Norge, ble det registrert alvorlige ulykker, før produsenten måtte ta tak.
Men nå er det slutt. I forrige uke ble tidligere rykter offisielle:
Audi vil fokusere mer på elektrifisering. TT skal erstattes av en ny modell som skal vekke følelser, i samme prisklasse - og - bilen skal få en elektrisk drivlinje.

Audi TT i offroad-versjon
- Vi har vært involvert i for mange prosjekter, over mange år. I fremtiden vil ressursene våre bli konsentrert om de viktigste prosjektene, samtidig som vi forenkler modellutvalget, sa Audi-styreformann Bram Schot i sin tale til aksjonærene.


Sniktitt: Ford knuser Golf GTI
Rimeligere elbil?
Da tredje generasjon TT ble lansert i Norge, var fraprisen 558.900 kroner - den gangen hadde de virkelig fått til en ordentlig sportsbil. Med de dyrere motoralternaPtivene var det langt fra umulig å passere millionen.
Og med tanke på dagens norske avgiftssystem, kan det derfor også hende at TT vil erstattes av en ny og mye rimeligere bilmodell - om erstatteren blir helelektrisk, vel og merke.
Siden 1999 har det blitt solgt 803 nye TT her til lands, men som man kan se av statistikken, har salget dabbet av de siste årene.
Audi TT-nybilsalget i Norge
År | # | År | # | År | # | År | # |
2019 | - | 2018 | 11 | 2017 | 26 | 2016 | 31 |
2015 | 37 | *2014 | 21 | 2013 | 14 | 2012 | 22 |
2011 | 19 | 2010 | 21 | 2009 | 30 | 2008 | 37 |
2007 | 86 | *2006 | 50 | 2005 | 2 | 2004 | 8 |
2003 | 8 | 2002 | 14 | 2001 | 31 | 2000 | 84 |
1999 | 251 | Sum | 803 |
Tabellforklaring: 1999 var det store året for Audi TT i Norge, da første gererasjon var helt ny. * = I 2006 og 2014 ble det lansert nye generasjoner av TT.

Nye Audi TT RS skulle «ta» Porsche
A8 også elektrisk?
I forbindelse med Audi-styreformannens tale til aksjonærene snakket han også om framtiden til A8.
- Trenger vi en erstatter med forbrenningsmotor? Passer det inn i vår fremtidsvisjon, spurte Bram Schot retorisk.
Her hjemme er den helelektriske SUV-en e-tron allerede mye omtalt. Framover skal det komme mange flere i Audis el-familie. I løpet av de neste 18 månedene skal nemlig fire nye elbiler lanseres. Innen 2025 vil de etter planen ha 20 rene elbiler i sortimentet.
I løpet av de kommende årene vil det tyske premiummerket utvide sortimentet av høyreiste biler, med ikke mindre enn sju nye SUV-modeller. Blant annet vil sportslige versjoner som RS Q8 og SQ8 gjøre sin entré. Men først vil Audi Q3 Sportback lanseres, til sommeren.
