Dersom man har tenkt å satse videre, har man i alle fall nok å henge fingerene i.
Daimlers luksusmerke Maybach er i trøbbel igjen, kun seks år etter at det gjenoppstod etter å ha ligget brakk siden annen verdenskrig. Sviktende salgstall er årsaken, og nå vurderer man å legge ned hele merket.
57 og 62
De første moderne Maybach-modellene heter 57 og 62 ettersom det stort sett er lengden som skiller dem fra hverandre. 57 måler drøyt 570 centimeter og 62 snaut 620. En S-utgave med 612 hestekrefter finnes også i begge lengdeversjoner. Basisen finner vi i forrige generasjon S-klasse, noe som også kan spores i designen.
Landaulet



Utover dette har Maybach kun én modell, nemlig den halvveis takløse Landaulet-modellen basert på en vanlig 62 S. Denne blir imidlertid kun produsert i et svært begrenset antall slik at det i all hovedsak er 57 og 62 som står for salget.
Elendig salg
Men akkurat det er ikke særlig høyt. I følge thecarconnection.com ble det bare solgt 146 Maybach i fjor, i hele verden. Det tilsvarer kun om lag en tiendedel av hva man på forhånd hadde regnet med.
Ingen nye modeller godkjente
Og det er på bakgrunn av dette at Daimlers konsernsjef Dieter Zetsche stiller seg tvilende til om det vil komme noen nye modeller fra Maybach. Han sier i et intervju med thecarconnection.com at han ikke har gitt sin godkjennelse til noen nye modeller. En slik avgjørelse vil bli tatt i løpet av et par år, og i praksis vil dette være en beslutning om hele merket skal legges ned ettersom dagens to modeller allerede nå begynner å trekke på årene.
Tapsprosjekt
Uansett hva som bestemmes, er Zetsche forberedt på at prosjektet trolig ikke kommer til å gå i pluss. Likevel understreker han at dette ikke nødvendigvis er avgjørende betydning ettersom man har bevist at man er i stand til å konkurrere med Rolls-Royce og andre helt på toppen av verdens bilindustri, noe som i seg selv er viktig rent prestisjemessig.
Utfordringene klare
Dersom man har tenkt å satse videre, har man i alle fall nok å henge fingerene i. Både Rolls-Royce og Bentley har vist et høyere produktutviklingstempo de siste årene og kommer neppe til å gi seg med det første.
Kilde: Thecarconnection.com