Ford S-Max og Ford Galaxy

Slutt for Norges-favoritten

Ford S-Max var den perfekte familiebilen. Nå er det helt slutt, i Norge.

SNIPP, SNAPP …: Det er slutt for Norges-favoritten og bestselgeren Ford S-Max (og Galaxy) her til lands. Etter elendig salg de siste par årene har importøren har besluttet at nok er nok. Nå blir det fokus på elektrisk og SUV. Foto: Francois Lenoir / NTB
SNIPP, SNAPP …: Det er slutt for Norges-favoritten og bestselgeren Ford S-Max (og Galaxy) her til lands. Etter elendig salg de siste par årene har importøren har besluttet at nok er nok. Nå blir det fokus på elektrisk og SUV. Foto: Francois Lenoir / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ford Motor Norge har bestemt seg for å kutte ut bilmodellene S-Max og Galaxy. Det vil si at bilene fortsatt vil produseres, men at den norske importøren ikke vil ta dem inn til landet for salg.

S-Max har vært på det norske markedet i om lag 15 år - i over ti av dem har flerbruksbilen vært særdeles populær blant barnefamiliene. Her tilbød Ford smarte løsninger og sju seter, samt en bil som var både kontrollerbar og komfortabel.

Salget har stort sett ligget rundt 1000 eksemplarer i året. Salget toppet seg i 2016, da det ble solgt hele 1565 S-Max i Norge. Søstermodellen Nesten identiske Galaxy har vært varebil-alibiet av de to, med mindre fokus på kjøreegenskaper.

Satser elektrisk

Men nå er det altså slutt for dem begge. Årsak?

Elbilene. Til og med september er det inneværende år faktisk ikke solgt mer enn 12 nye Ford S-Max i Norge.

– I Norge handler det meste nå om elektrifisering, elbiler og ladbare hybrider. I tillegg ser vi at stadig flere kunder velger SUV og crossover. Så langt i år utgjør disse nesten 95 prosent av Fords personbilsalg, forklarer informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge til Din Side.

– Det må vi ta hensyn til når vi prioriterer hvilke biler vi skal ta inn og selge. Verden, og vår produktportefølje, må være i konstant utvikling i den storstilte elektrifiseringssatsingen vi nå er midt i. Bare på den måten kan vi sørge for å være bærekraftige og ha modellene som kundene vil ha og som dekker deres behov - også i årene fremover, fortsetter hun.

ELBILDREINING: At nordmenn ønsker elektriske drivlinjer og SUV-er er årsaken til at Ford Motor Norge velger å kutte S-Max og Galaxy. Ford Mustang Mach-E tikker av i begge boksene. Foto: Øystein B. Fossum
ELBILDREINING: At nordmenn ønsker elektriske drivlinjer og SUV-er er årsaken til at Ford Motor Norge velger å kutte S-Max og Galaxy. Ford Mustang Mach-E tikker av i begge boksene. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Kunder velger annet

Nå om dagen handler det aller meste om Mustang Mach-E her til lands. Den elektriske SUV-en er en av årets mest populære biler i Norge. Informasjonsdirektøren legger dessuten til at en annen modell i porteføljen, Ford Explorer, har hentet en god del kunder som tidligere ville valgt S-Max og Galaxy.

– I og med at dette er en ladbar hybrid, kommer den gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Den er også en sjuseter med massevis av plass, firehjulstrekk, alt det siste av teknologi og den kan trekke tilhenger på 2,5 tonn. I sum blir det en pakke som veldig mange nordmenn ønsker seg, forklarer Sønsteby.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer