Nå nærmer det seg for alvor slutten for Polestar 1 - i hvert fall for deg som har lyst til å kjøpe et flunkende nytt eksemplar. Det kommer fram i ei pressemelding fra selskapet selv torsdag.
Her snakker vi om selve ledestjerna til polstjerna - bilen som gikk foran som merkevarebygger for det svensk-kinesiske bilmerket.
Polestar 1 er kjent som en vakker superbil, med rekordlang elektrisk rekkevidde og en svimlende prislapp på godt over 1,5 million kroner. I motsetning fra hva bilmerket har profilert seg som, er imidlertid ikke Polestar 1 noen elbil, men en hybrid.

TEST: Superbil med rekord-rekkevidde
Begrenset antall
Allerede før fabrikkene i Chengdu i Kina startet produksjonen i 2019, ble det kommunisert at dette var en såkalt «limited edition»-bil og at det bare skulle produseres 1500 eksemplarer. Med andre ord er dette tallet i ferd med å nås.
– Det eksisterer ikke en konkret dato, men dette er siste produksjonsår. Det er avhengig av bestillingene vi får, men den siste bilen skal bygges innen 2021 er omme, forteller markedssjef Joakim Lien i Polestar Norge til Dinside.
– Så dere når 1500 biler i år da?
– Det kommer til å ende opp med pluss-minus 1500 biler, ja. Men vi kommenterer ikke salgstall.

Nå: Alle tilbakekalles
Viktig modell
I Norge har det til dags dato blitt solgt og levert åtte Polestar 1 siden 2019. Selv om salgstallene på denne bilen naturligvis ikke har gått i taket, mener Lien at den har vært essensiell for merkets inntog på markedet.
Har du veldig mye penger og vil bli med i en eksklusiv klubb, er det bare å logge seg inn på Polestar sine sider og trykk «bekreft kjøp», så er det ikke for sent å bli kvitt nøyaktig 1,62 millioner kroner (pluss frakt og levering).

Bestselger og blikkfang
Ifølge markedssjefen har de allerede fått nye norske bestillinger på bilen i år.
– Dette er bilen som satte standarden og et lite vink inn i framtida for hva man kunne forvente seg fra Polestar. Selv om dette er en hybrid - og vi skal være helelektrisk - var det noe veldig spennende med denne bilen, som viser hva vi står for, forklarer han.
– Med en høy pris er den imidlertid over det Polestar ønsker å sette snittmodellene sine på.

Nye modeller
Elbilen Polestar 2 tok Norge med storm da den kom i 2020, og bilen vant både Folkets Favoritt og Årets Bil i Dinside og Dagbladets store kåringer. Til slutt endte salget på 2831 eksemplarer.
Neste bil i produksjon blir ifølge Lien neppe Polestar 3, men Polestar Precept, som ble varslet allerede i september i fjor.
– Den er bekreftet, og den vil ligne veldig på konseptet, sier Lien.
– Det som er viktig med Precept er utformingen, som fokuserer på miljøperspektivet. Designelementene viser hvordan Polestar ønsker å inkorporere bærekraft i bilene sine, fortsetter markedssjefen.
PS: Det ryktes at Polestar 3, når den kommer, vil være en SUV.