Tidligere i år fortalte Bentley at de legger ned den mest luksurøse og dyreste sedanmodellen Mulsanne. Samtidig forsvinner også Bentleys klassiske V8-motor på 6,75 liter.
Motoren hadde de til felles med Rolls Royce helt til BMW tok over sistnevnte merke og også de har beholdt sylinderolumet 6,75 i sine modeller, selv om det ble en helt nyutviklet V12 motor.
61 år gammel
Det som er det mest oppsiktsvekkende med Bentleys V8 er at den har vært produsert i mer enn 60 år. De mest grundleggene spesifikasjonene for motoren har vært de samme siden første versjonen ble lansert i 1959.
Utviklingen av motoren startet hos Rolls Royce i 1952 og har siden 1968 hatt det klassiske navntet Six and Three-Quarter Litre.
Allerede da VW tok over Bentley i 1999, ville de bytte ut motoren, men kundene ville heller ha den enn deres W12, som sitter i Bentleys andre modeller, så da har de fortsatt til nå.
30 eksemplarer med spesialmodell
Men nå er dagen kommet. Tidligere i denne uka ble den siste motoren satt sammen for hånd i fabrikken i Crewe. Motoren havner i en spesialversjon av Muulsanne, kalt 6,75 Edition by Mulliner der den gir 530 hester og bunnsolide 1.100 Nm!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger