Dinside har igjen og igjen repetert hvor mye som skjer i bilverdenen akkurat nå. Teknikken utvikler seg ekstremt raskt, samtidig som alle produsentene har begynt å satse på elektrisk framdrift.
Mercedes-Benz (Daimler) avslørte før helga at de nå har seks nye premium elbiler på gang. Samme uka uttalte Norges største bilimportør, Møller Bil (VW, Audi, Skoda, Seat) at de ser for seg å selge oppimot 90 prosent elbiler på det norske markedet neste år.

– 90 prosent elbiler neste år
Kutter manuelt gir
Nå kommer Mercedes med nok en oppsiktsvekkende nyhet. Ifølge utviklingssjef Markus Schäfer skal de nå skal slutte helt med å produsere manuelt gir til bilene sine.
Hvorfor?
For å kunne finansiere den nevnte satsningen på elbiler, samt videreutviklingen av avansert software til bilene. For å spare penger skal Mercedes - i likhet med stadig flere produsenter - også tilby færre motorer på bilene sine.

Volkswagens Tesla-konkurrent avslørt
– Vi må redusere kompleksiteten. Kompleksitet gir oss ekstra kostnader. Vi skal redusere fremtidige produkter, betydelig redusere plattformene, dramatisk redusere antall forbrenningsmotorer og eliminere den manuelle girkassa, sier Markus Schäfer ifølge flere internasjonale medier.
Enhver variant av moderne biler må nemlig gjennom kostbare tester for å måle utslipp og forbruk. For Mercedes og flere andre blir det da enkel matematikk å kutte ut noen motoralternativer.

Skaper trøbbel for P-vaktene
USA var først
Allerede i 2015 valgte Mercedes å kutte ut manuelle girkasser i Nord-Amerika. Nordmenn og europeere har derimot hatt større forkjærlighet for girstanga, men også her på kontinentet er automatgir i ferd med å bli normalen.
Noen kan nok reagere med sørgmodig vanntro på denne nyheten - for hva er vel en bil uten «ekte» motor og girstang?
Mercedes tenker nok mer dit hen det er en elbil med «automatgir». Tyskerne har ennå ikke uttalt seg om når de kommer til å kutte ut den manuelle girstanga eller hvilke og hvor mange motorer de kommer til å fjerne.