Prishoppet i fjor er på nesten 300.000 kroner for Touareg V10 TDI, nå må du legge 1.382.000 kroner på bordet for en bil som på denne tid i fjor kostet under 1,1-millioner. Siden lanseringen for to år siden har Touareg med 313 dieselhestekrefter vært kunstig lavt priset med subsidiering fra fabrikken. Håpet var vel at bilen skulle bli en signalmodell i et nytt segment. Brorparten av prisøkningen ble gjennomført allerede før sommeren i fjor, men først nå dukker forskjellen opp i den offisielle prislisten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.
Gunstig
For de som før prisøkningen kjøpte en Touareg V10 TDI, kanskje fordi de leste at den var gunstig priset her på DinSide Motor, er prishoppet en gavepakke. I den grad det eksisterer et bruktmarked for slike biler vil nok de fleste orientere seg i forhold til hva nybilprisen er. Og det er ingen fysiske forandringer med bilen, det er kun den kunstige prisingen det er slutt på.
Også V6-utgaven gjør et prishopp, riktignok ikke like høyt som V10 TDI. Likevel er et prishopp på over 50.000 kroner nok til at den skiller seg ut blant bilene som fikk prisene justert over nyttår. Nå starter billigste Touareg med bensinmotor på 817.880 kroner. Her forklarer en effektøkning fra 220 til 241 hestekrefter en del av prisforskjellen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger