Bare elbiler:

Slutten for bensin og diesel

Slutten for salget av nye biler med bensin- og dieselmotor nærmer seg. Flere bilprodusenter har nå satt en sluttdato - de første i 2025.

PUNKTUM FINALE: Noen har allerede sluttet å selge biler med bensin- og dieselmotor, andre slutter i 2025, mens de fleste har satt 2030 som sluttdato. Foto: Rune Korsvoll
PUNKTUM FINALE: Noen har allerede sluttet å selge biler med bensin- og dieselmotor, andre slutter i 2025, mens de fleste har satt 2030 som sluttdato. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Salget av elektriske biler i Europa har så langt vært relativt lunkent. Det vil si med unntak av Norge, som selger langt flere elbiler enn noe annet land i verden når vi ser i forhold til antall innbyggere. De siste månedene har 50-60 prosent av nye biler vært rene elektriske.

Nå er imidlertid ting i ferd med å skje, godt hjulpet av varsler fra EU om enda tøffere utslippskrav fra nye biler i Europa. Fra 2030 skal utslippene kuttes med 60 prosent sammenliknet med i dag, fulgt av et 100 prosent utslippskutt i 2035.

Tøffere utslippskrav

Det betyr at det i praksis vil være umulig å selge biler med bensin- eller dieselmotor i Europa etter dette.

- I Europa vil vi avslutte salget av biler med forbrenningsmotor i 2033 (Audi) og 2035 (VW), sier VWs salgssjef Klaus Zellmer til den tyske avisen Munchner Merkur nylig.

BARE ELEKTRISK: VW venter til 2035 før de kutter alt salg av bensin- og dieselbiler. I mellomtiden lanseres den ene elbilen på rekke og rad. To av disse er allerede på plass. De to andre kommer i løpet av kort tid. Ill: VW
BARE ELEKTRISK: VW venter til 2035 før de kutter alt salg av bensin- og dieselbiler. I mellomtiden lanseres den ene elbilen på rekke og rad. To av disse er allerede på plass. De to andre kommer i løpet av kort tid. Ill: VW Vis mer

- I USA og Kina vil det være litt senere og i Afrika og Sør-Amerika en god del senere på grunn av de politiske forholdene og dårlige utbygde lademuligheter, sier Zellmer.

2030 er det slutt

VW er uansett tregere enn de fleste produsentene til av avslutte salget av fossilbiler i Europa. Tesla har siden oppstarten bare solgt elbiler. Smart, som er en del av Daimler og Mercedes-Benz, selger heretter bare elbiler. Jaguar vil avslutte salget av bensinbiler i 2025 og Lotus i 2028. Mange andre bilmerker har, som listen under viser, satt 2030 som sluttdato.

Lenge før dette vil imidlertid de fleste produsentene ha en lang rekke elektriske modeller på veien.

FRAMTIDENS BENSINSTASJON: Tesla har solgt bare elbiler helt fra starten. Nylig viste Ole Gudbrann Hempel i Tesla fram hovedstadens første City Charger. Foto: Elbil24
FRAMTIDENS BENSINSTASJON: Tesla har solgt bare elbiler helt fra starten. Nylig viste Ole Gudbrann Hempel i Tesla fram hovedstadens første City Charger. Foto: Elbil24 Vis mer

Toyota, som fortsatt venter med den første elbilen til begynnelsen av neste år, har ennå ikke satt en endelig sluttdato for salg av bensin- og dieselbiler i Europa. Fabrikkens plan er imidlertid å ha 70 elektrifiserte modeller i salg i 2025. 15 av disse vil være rene elbiler.

Volvos plan er å lansere en ren elbil i året fram til 2025, da 50 prosent av deres nybilsalg i verden skal være rene elbiler.

Elbiler er framtiden

- For at vi fortsatt skal være konkurransedyktige og ha penger til å utvikle nye modeller og ny teknologi, velger vi å ikke investere i en business som er synkende. Vi har valgt å investere i framtiden – det vil si elbiler, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

DET VAR EN GANG: Denne bensinstasjonen utenfor Bodø var i sin tid med å sette landet på hjul. Foto: Rune Korsvoll
DET VAR EN GANG: Denne bensinstasjonen utenfor Bodø var i sin tid med å sette landet på hjul. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det er ikke bare nye utslippskrav i Europa som får bilprodusentene til å kutte biler med forbrenningsmotor.

Etterspørselen øker også i land som så langt har vært trege. I vårt naboland Sverige var 16 prosent av nybilsalget i mai elbiler. I Tyskland var nesten 27 000 av de 230 000 nye bilene som ble solgt i mai, rene elbiler.

Mye billigere batterier

Lenge har prisen på batterier vært et hinder for elbilsalget. Dette forandrer seg nå dramatisk. For ti år siden kostet batteriene rundt 1000 dollar – 8500 kroner per kilowattime. Nå nærmer prisen seg 100 dollar, eller rundt 850 kroner etter dagens kurs, ifølge amerikanske RMI – en uavhengig organisasjon av forskere som jobber for en rask overgang til nye energikilder.

KRAFTIG PRISKUTT: For ti år siden kostet det rundt 8500 kroner for en kWt i et batteri. Nå er prisen rundt 1000 kroner. Foto: VW
KRAFTIG PRISKUTT: For ti år siden kostet det rundt 8500 kroner for en kWt i et batteri. Nå er prisen rundt 1000 kroner. Foto: VW Vis mer

Sist men ikke minst har flere land satt en dato for når det vil bli forbund å selge fossilbiler. Norge vil igjen være den flinkeste gutten i klasen, og politikerne har satt 2025 som mål. Land som Storbritannia, Sverige, Danmark og de fleste tyske stater har vedtatt 2030 som dato for å forby fossilbiler.

Slutt på salg av bensin- og dieselbiler

Tesla

Smart

Jaguar 2025

Lotus 2028

Aston Martin 2030

Ford 2030

Mini 2030

Volvo 2030

Citroën 2030

Peugeot 2030

Opel 2030

Mazda 2030

Suzuki 2030

Renault 2030

Audi 2033 (unntatt i Kina)

VW 2035

GM 2035

Honda 2040

BMW ikke bestemt

Kia ikke bestemt

Toyota ikke bestemt

Lexus ikke bestemt

Nissan ikke bestemt

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer