Salget av elektriske biler i Europa har så langt vært relativt lunkent. Det vil si med unntak av Norge, som selger langt flere elbiler enn noe annet land i verden når vi ser i forhold til antall innbyggere. De siste månedene har 50-60 prosent av nye biler vært rene elektriske.
Nå er imidlertid ting i ferd med å skje, godt hjulpet av varsler fra EU om enda tøffere utslippskrav fra nye biler i Europa. Fra 2030 skal utslippene kuttes med 60 prosent sammenliknet med i dag, fulgt av et 100 prosent utslippskutt i 2035.
Tøffere utslippskrav
Det betyr at det i praksis vil være umulig å selge biler med bensin- eller dieselmotor i Europa etter dette.
- I Europa vil vi avslutte salget av biler med forbrenningsmotor i 2033 (Audi) og 2035 (VW), sier VWs salgssjef Klaus Zellmer til den tyske avisen Munchner Merkur nylig.
- I USA og Kina vil det være litt senere og i Afrika og Sør-Amerika en god del senere på grunn av de politiske forholdene og dårlige utbygde lademuligheter, sier Zellmer.
2030 er det slutt
VW er uansett tregere enn de fleste produsentene til av avslutte salget av fossilbiler i Europa. Tesla har siden oppstarten bare solgt elbiler. Smart, som er en del av Daimler og Mercedes-Benz, selger heretter bare elbiler. Jaguar vil avslutte salget av bensinbiler i 2025 og Lotus i 2028. Mange andre bilmerker har, som listen under viser, satt 2030 som sluttdato.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger