Tyske Volkswagen Group (tidligere kjent som VAG) er en av verdens absolutt største bilprodusenter. Konsernet består av mange bilmerker, men mest kjent er kanskje Volkswagen, Skoda, Audi og Porsche.
Merkene har på mange måter sine målgrupper, hva gjelder blant annet pris og prestasjoner og spesifikasjoner. Mens Skoda og Volkswagen i stor grad har den gjennomsnittlige familiemannen i gata som målgruppe, har konsernet en enda mer pengesterk målgruppe for Audi.

Slutt på manuelt gir
– Stopper utviklingen
Merket med de fire ringene skal ha større og sterkere motor, samt det nyeste utstyret og premiumfølelsen. Derfor er det oppsiktsvekkende at merkevaresjef Markus Duesmann nå går ut og sier at Audi har stoppet all utvikling av nye bensin- og dieselmotorer.
– Vi vil ikke lenger utvikle nye forbrenningsmotorer, men vi vil tilpasse våre eksisterende motorer til nye utslippskrav, sier han i et nytt intervju med den tyske avisa Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Antall registrerte Audi-elbiler i Norge i dag
Modell | Antall |
Audi e-tron | 15 868 |
Audi e-tron S | 95 |
Kilde: OFV
Bakgrunnen for kommentarene er de nye utslippsreglene i EU (Euro 7), som ble presentert i vinter, som fra 2025 stiller mye høyere krav til bilenes utslipp.
Forslaget har blitt kritisert, spesielt av den tyske bilindustrien, som har uttalt at kravene er «teknisk umulig» å oppnå med forbrenningsmotor, og at reglene med andre ord innebærer et forbud mot bensin- og dieselbiler.
Euro 7-standarden fra 2025
- Euro 7 gir klart strengere utslippsstandarder for motorvogner fra 2025.
- Nye biler vil bare slippe ut 30 mg NOx (nitrogenoksid) per kilometer - og i et andre scenario bare 10 mg per kilometer.
- Den nåværende grensa er 60 mg for bensin og 80 mg for dieselbiler.
– Setter begrensninger
Duesmann mener EUs mye strengere planer er en enorm teknisk utfordring, som samtidig har svært liten klimagevinst.
– Den setter ekstreme begrensninger på forbrenningsmotoren, sier han.
Audi-sjefen spesifiserer ikke når bilprodusenten skal selge sin siste bil mer forbrenningsmotor, men forteller tvert imot at de skal selge forbrenningsmotorer i mange år framover tid - om enn av samme type som dem de tilbyr i dag.

Seks nye premium-elbiler på vei
Audi har i likhet med de andre tyske premium-produsentene, BMW og Mercedes-Benz, begynt å satse stort på elbiler, og i Norge ble som kjent elbilen Audi e-tron den mest solgte bilen i 2020.
I 2025 har Audi satt et mål om å ha 20 helelektriske modeller i sortimentet.
Grønt skifte
Audis PR-sjef hos importør Harald A. Møller i Norge, Morten Moum, bekrefter overfor Dinside at Audis tydelige satsing ligger på den elektriske drivlinjen, men understreker at de per i dag har svært avanserte og klasseledende bensin- og dieselmotorer som er i de første årene av livssyklusen sin.
– Audi skal nok fortsette å tilby biler med disse drivlinjene, også som ladbare hybrider, i årene som kommer, sier Moum.

Den norske importøren har hatt et tett samarbeid med Audi-fabrikken for elbilsatsingen, ifølge Moum.
– Vi har sammen med Audi AG laget en plan for utfasing av fossile kjøretøy, som også samsvarer med de norske politikernes 2025-mål. Audi Norge har derfor en ambisjon om å være en pådriver for det grønne skiftet i Norge, sammen med fabrikken, avslutter PR-sjefen overfor Dinside.