«Et forbud mot fossilbiler vil være bra for klimaet dersom de erstattes med elektriske biler», konkluderer en fersk rapport fra Chalmers tekniske universitet i Gøteborg.
En gruppe forskere har sett på utslippene i hele livssyklusen til elektriske biler – fra produksjon av bil og batteriet, til produksjon av strømmen som brukes i bilen.
Konklusjonen er klar. Dersom det innføres et forbud mot bensin- og dieselbiler, vil det bidra til en stor reduksjon i utslippet av klimagassen CO2. Forskerne har tatt utgangspunkt i at svenske myndigheter har mål om å kutte salget av fossilbiler i 2030.
Gir kraftige klimagass-kutt
Selv om dette forbudet innføres, vil ikke utslippene fra den svenske bilparken nærme seg null før i 2045. Da kan de ha gått ned fra rundt 14 millioner tonn CO2 i dag, til tre millioner tonn.
- Årsaken til at det tar så slang tid før vi ser full effekt av et forbud mot bensin- og dieselbiler, er den lange levetiden på de bilene som allerede er på veien og alle de fossilbilene som vil bli solgt fram til forbudet trer i kraft i 2030, sier Johannes Morfeldt, hovedforfatterne av Chalmers-studien.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger