Bytt til elbil

Smart å forby bensin- og dieselbiler

Norske myndigheter har satt 2025 som slutten for salg av nye bensin- og dieselbiler. En ny svensk rapport konkluderer med at forbud mot fossilbiler er smart.

BLIR FORBUDT: Dersom bensin- og dieselbiler forbys og erstattes av elbiler, vil utslippene av klimagassen CO2 gå kraftig ned, viser en ny studie fra Chalmers tekniske universitet i Gøteborg. Foto: Markus Pentikainen
BLIR FORBUDT: Dersom bensin- og dieselbiler forbys og erstattes av elbiler, vil utslippene av klimagassen CO2 gå kraftig ned, viser en ny studie fra Chalmers tekniske universitet i Gøteborg. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Et forbud mot fossilbiler vil være bra for klimaet dersom de erstattes med elektriske biler», konkluderer en fersk rapport fra Chalmers tekniske universitet i Gøteborg.

En gruppe forskere har sett på utslippene i hele livssyklusen til elektriske biler – fra produksjon av bil og batteriet, til produksjon av strømmen som brukes i bilen.

Konklusjonen er klar. Dersom det innføres et forbud mot bensin- og dieselbiler, vil det bidra til en stor reduksjon i utslippet av klimagassen CO2. Forskerne har tatt utgangspunkt i at svenske myndigheter har mål om å kutte salget av fossilbiler i 2030.

Gir kraftige klimagass-kutt

Selv om dette forbudet innføres, vil ikke utslippene fra den svenske bilparken nærme seg null før i 2045. Da kan de ha gått ned fra rundt 14 millioner tonn CO2 i dag, til tre millioner tonn.

KRAFTIGE CO2-KUTT: Forskerne har sett på hele livssyklusen til en elbil og hvordan et forbud mot fossilbiler i Sverige fra 2030 vil påvirke utslippene av CO2 fra bilene der. I Norge, som kutter forssilbiler fra 2025, og elbiler allerede er dominerende, kommer reduksjonen mye tidligere. Ill: Chalmers
KRAFTIGE CO2-KUTT: Forskerne har sett på hele livssyklusen til en elbil og hvordan et forbud mot fossilbiler i Sverige fra 2030 vil påvirke utslippene av CO2 fra bilene der. I Norge, som kutter forssilbiler fra 2025, og elbiler allerede er dominerende, kommer reduksjonen mye tidligere. Ill: Chalmers Vis mer

- Årsaken til at det tar så slang tid før vi ser full effekt av et forbud mot bensin- og dieselbiler, er den lange levetiden på de bilene som allerede er på veien og alle de fossilbilene som vil bli solgt fram til forbudet trer i kraft i 2030, sier Johannes Morfeldt, hovedforfatterne av Chalmers-studien.

Han konkluderer at dersom full effekt skal oppnås tidligere, må forbudet mot bensin- og dieselbiler også innføres tidligere. For eksempel fra 2025. Det er altså tidspunktet Norge har satt som slutten for bensin- og dieselbiler i Nasjonal Transportplan. Morfeldt sier at selv om studien er basert på svenske forhold, er den direkte overførbar til andre land.

"ALLE" KJØPER ELBIL: Økt rekkevidde og flere nye modeller gjør at nesten alle privatkjøpere nå velger elbil. Bildet er fra rekkevidde-testene som MAF gjør på elbiler: Foto: NAF
"ALLE" KJØPER ELBIL: Økt rekkevidde og flere nye modeller gjør at nesten alle privatkjøpere nå velger elbil. Bildet er fra rekkevidde-testene som MAF gjør på elbiler: Foto: NAF Vis mer

Går av seg selv i Norge

Norske myndigheter har altså valgt å satse på en raskere utfasing av fossilbilene enn svenskene. Om det er mulig å gjennomføre dette i praksis om fire år gjenstår å se. Det vil trolig fortsatt være steder i Norge som er dårlig egnet for elbil i 2025.

Salget av fossilbiler i Norge har uansett gått kraftig ned de siste to årene. Til gjengjeld når salget av elektriske biler stadig nye høyder. I august i år var 71,9 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge elektriske. Det ble solgt 11 810 nye elbiler, men bare 519 dieselbiler og 752 rene bensinbiler. Det kan med andre ord se ut som om skifte fra fossilbiler til elbiler i Norge går nesten av seg selv. Og det i god tid før 2025.

LUCAS BLIR TIL: Se universitetes egen «timelapse» video av bilproduksjonen. Vis mer

Bedriftene er elbil-sinker

At salget av elbiler ikke er enda høyere i Norge, skyldes i stor grad næringsmarkedet og salget av leasingbiler til firmaer og private. Mange av disse er ladbare hybrider, som har rimelig leie på grunn av momsfritak for leasingselskapene.

SMUTTHULL: - Rundt 80 prosent av privatkjøpere velger nå elbil. Næringslivet henger etter på grunn av et smutthull som gjør fossilbiler gunstige, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen
SMUTTHULL: - Rundt 80 prosent av privatkjøpere velger nå elbil. Næringslivet henger etter på grunn av et smutthull som gjør fossilbiler gunstige, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen Vis mer

I juni i år var elbilandelen blant privat-kjøpere 77 prosent, mens bare 34,7 prosent av næringsmarkedet valgte elbil.

– At nesten 80 prosent av alle private nå kjøper elbil er fantastisk. Det viser at det er mulig å nå målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025. Dessverre er ikke situasjonen den samme i næringsmarkedet. Bedriftene er sinker i overgangen til elektrisk transport, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Må tette smutthullet

– Rundt halvparten av nye biler som selges i Norge, kjøpes av næringskunder. Det inkluderer offentlige foretak. På grunn av smutthull i bilavgiftene er det lavere avgifter på forurensende biler for bedrifter. Dette må Regjeringen fikse snarest om vi skal nå 100 prosent markedsandel for elbiler og el-varebiler i 2025, sier Christina Bu.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer