Smart CC fra Opel

Sammenbrettbare ståltak er løsningen de fleste velger for kompaktklassekabrioleter, med inntil nå har denne løsningen hatt visse svakheter.

Publisert
Sist oppdatert

Særlig all plassen de sammenbrettede takene tar i bagasjerommet har vært et problem, men på disse spennende spionbildene fra Automedia kan det se ut som Opel har funnet en vei rundt problemet.

Tredelt

Vanligvis brettes taket i to deler som innlemmes i bagasjerommet. Ved å dele taket i tre deler blir det mer kompakt, og kan legges i delvis ned i bagasjerommet. Det som stikker ut blir automatisk dekket av et stofftrekk, og vips – bilen ser ut som en tradisjonell kabriolet.

Et stykke igjen

Selv om bildene viser en tilsynelatende ferdig bil er det en god del utvikling igjen før bilen kan presenteres for markedet, sannsynligvis i 2006. Testing av kollisjonssikkerhet og sikring av stive nok strukturer for akseptable kjøreegenskaper gjenstår, og det er ennå ikke klart hvor bilen skal bygges. Det er sannsynlig at den vil bli bygget hos en av de frittstående produsentene som har spesialisert seg på små serier av kabrioleter. Dagens Astra kabriolet bygges for eksempel på Bertone-fabrikken i Italia.

Fjernbetjent

Spionfotografene fikk med seg enda en spennende detalj da bildene ble tatt, taket kan visstnok åpnes via fjernkontrollen til sentrallåsen. Denne detaljen ble introdusert på dagens Astra kabriolet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer