Ifølge Automotive News Europe antar eksperter at bilprodusenten Smart i år vil tape mellom 400 og 500 millioner euro. Dette er i tilfelle en enorm sum, som tilsvarer 3,2 til 4,1 milliarder norske kroner.
Det er imidlertid ikke noe nytt at den Daimler-Chrysler-eide bilprodusenten taper penger. Ifølge Automotive News Europe har Smart tapt penger hvert eneste år siden de første bilene ble introdusert i 1998.
Salget svikter
En av årsakene til problemene er sviktende salg. Ved utgangen av oktober i år var det kun solgt drøye 70.000 eksemplarer av den viktigste modellen, Fortwo. Samme periode i fjor ble det solgt 80.000 eksemplarer.
Nå lanserte riktignok Smart en ny modell i april i år - Forfour. Siden lanseringen er det solgt 27.000 eksemplarer, noe som for en utenforstående kan se ut som gode tall. Smart hadde imidlertid langt høyere forventninger og dette tallet skal visstnok ligge 25 prosent under selskapets prognoser.
Heller ikke de to modellene Roadster og Coupé, som ble lansert i 2002, selger så godt som Smart hadde håpet. Hittil i år har Smart solgt 13.000 eksemplarer av de to bilene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger