I den senere tid har vi kunnet lese at bybilen Smart oppfører seg som en snurrebass så snart underlaget blir glatt og sleipt -- og det til tross for at Smart har de samme elektroniske dippeduttene (elektronisk stabilitetsprogram og antispinn) som sørget for at Mercedes A-klasse ikke lenger la seg flat for elgen.
Faktum er at Smart blir svært så ustabil fordi den har motoren bak, kort akselavstand og bakhjulsdrift, og fordi antispinnsystemet ikke fungerer når bilen bilen er i fart.
Nytt system
Derfor introduserer Micro Compact Car smart Gmbh (MCC), som lager Smart, et nytt antispinn system (Thrust plus) som fungerer når bilen er i fart. Det skal sørge for at bilen blir stabil også når det er glatt. Selve installeringen av systemet er enkel. I følge en talsmann for fabrikken er det bare å omprogrammere bilens datamaskin. Alle som hittil har kjøpt Smart vil få tilbud om det når det nye programmet er klart utpå sommeren.
Slipper ikke gassen
Grunnen til at MCC ikke utstyrte Smart med systemet fra starten av, skyldes at man regnet med at sjåfører som fikk sleng ville slippe gassen. Det viser seg imidlertid at mange ikke gjør det, noe som lett kan føre til at man mister herredømmet over bilen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger