Som vi fortalte i gårsdagens artikkel, har diesel-påyllingstuter en større diameter enn bensintuter. Nyere bensinbiler har påfyllingshull som er nøyaktig tilpasset bensintuten. Det betyr at det ikke er plass til dieseltuten, noe som i sin tur sørger for at eiere av nyere bensinbiler slipper å bekymre seg for å fylle feil drivstoff.
Eiere av dieselbiler derimot, har ingen nytte av nevnte størrelsesforskjell - en bensintut kan lett stikkes inn i påfyllingsåpningen til en dieselbil. Og som vi skrev i går, kan bensin i en dieselbil i verste fall føre til store skader med påfølgende utgifter.
Enkel teknologi
Derfor er det svært interessant at Norges Automobil-Forbund (NAF) kan fortelle at de i dag har fått inn det første partiet av et ettermarkedsprodukt ved navn SoloDiesel. Dette produktet skal effektivt forhindre fylling av bensin på dieselbiler.
Ifølge NAF er det en svært enkel teknologi som brukes. SoloDiesel er rett og slett et ekstra lokk som skrus på i stedet for det originale diesellokket. I senter av lokket finner man et hull. Like innenfor randen har produsenten plassert to haker. Disse er utformet slik at en bensintut, med sin begrensede omkrets, rett og slett blir hengende fast i hakenes kroker. Dieseltuten derimot, treffer lengre ut på hakene og kan skyve disse til siden. Når hakene er skjøvet ut til siden, kan tuten presses videre gjennom et indre lokk og tanking er mulig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger