Smått selger stort

Bilmarkedet i USA er i stor forandring.

Nå velger amerikanerne seg små biler som Smart ForTwo.
Nå velger amerikanerne seg små biler som Smart ForTwo. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bensinpriser som stadig stiger, er bare én av grunnene til at bilmarkedet i USA nå står overfor sitt største skifte på rundt 30 år. Det melder nettutgaven av The New Tork Times.

Fra uattraktiv til trendy

For første gang er nå hver femte solgte bil i USA en liten kompaktbil, viser salgstall fra april. Til sammenligning var kun hver åttende en kompaktbil for ti år siden.

Tendensen til at flere amerikanere velger mindre, mer drivstoff-vennlige biler, har bygd seg opp i løpet av de siste årene. Nylig tok salget imidlertid helt av, da bensinprisen nådde 3,50 dollar per gallon. Samtidig sank salget av pickup- og sportsbiler drastisk.

- Dette er helt klart det mest dramatiske skiftet jeg har vært vitne til i det amerikanske bilmarkedet de siste 30 årene, sier George Pipas, salgsanalysesjef i Ford Motor Company, til New York Times.

Tidligere ble små kompaktbiler sett på som et uattraktivt og billig alternativ til store biler og SUV-er i USA. Nå er de blitt både populære og trendy.

Det at mange amerikanere nå føler den økonomiske nedgangen på kroppen, er også med på å bidra til at flere velger billigere biler. Og billige biler er som regel små.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer