Du visste det kanskje ikke, men Bobla, den et enormt antall norske nybilkjøpere anskaffet på et eller annet tidspunkt på 50-60 og delvis 70-tallet, er fortsatt i produksjon - selv om det er i oppdatert versjon.
Må vike for elbiler
Den tyske bilgiganten opplyser at den vil satse på elbiler og større familiebiler, og da blir det ikke lenger plass til den ikoniske modellen på samlebåndet.
Den klassiske bobla, eller VW Type 1, sto klar i Tyskland i 1938. Det var Ferdinand Porsche som i 1934 fikk ordren av Adolf Hitler om å utvikle «bilen for folket» - Volkswagen. Porsche hadde allerede jobbet med et konsept for en «bil for alle», tidligst med Zündapp i 1931, og Bobla fikk med seg en del av Porsches ideer fra den tiden.
Zündapp ville ha en vannavkjølt femsylindret stjernemotor, mens Porsche foretrakk den firesylindrede boksermotoren med luftkjøling som skulle havne i hekken på den endelige Bobla.
Satte verdensrekord
I løpet av 1960-tallet ble den en av verdens suverent mest populære biler. Salget stanset opp i USA i 1979, men produksjonen fortsatte i Mexico og Brasil. Det skal til dato være produsert opp mot 22 millioner eksemplarer og Bobla er tidenes mest produserte modell på bare en plattform.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger