Salget er foreløpig ikke bekreftet, men ifølge flere kilder, inkludert Haggerty som har spesialisert seg på å forsikre eksklusive, klassiske biler, har vi fått en ny bil på toppen av listen over verdens dyreste.
Bilen er en hardtop-utgave av den berømte «sølvpilen» Mercedes-Benz 300 SLR. Den har tilnavnet “Uhlenhaut Coupe” etter sjefen for testavdelingen til Mercedes i 1956. Den er bare bygget i to eksemplarer og skal ha tilhørt Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.
Dersom prisen på 135 millioner euro som Haggerty har fått oppgitt stemmer, er dette den klart dyreste bilen som er solgt i verden. Den er nesten dobbelt så dyr som nummer to på listen – en Ferrari GTO fra 1963.

Solgt for en halv million
Hemmelig kjøper
I begynnelsen av mai skal selgeren, på vegne av Mercedes-Benz, ha invitert rundt ti bilsamlere til en lunsj på Mercedes-Benz Museum. Samlerne var nøye utvalgt og både rike nok til å kunne legge inn bud og seriøse nok til å ta kunne vare på en slik bil.

Hvem som til slutt hadde det høyeste budet er ukjent. Det er ikke sikkert at salget noen gang blir bekreftet heller. Kjøp og salg av slike biler er ofte omfattet med samme hemmelighetskremmeri som dyr kunst. Kjøper og selger forblir ofte hemmelige.
Mye Ferrari
Tidligere har listen over verdens dyreste biler vært dominert av Ferrari, og da spesielt GTO-modellene til den italienske sportsbilprodusenten. I 2018 skal den tyske racer-kjøreren Christian Glaesel ha solgt sin 1963 Ferrari GTO for mellom 70 og 80 millioner dollar – mer enn 690 millioner kroner.

Selges for 170 millioner: Én detalj gjør den svindyr
Kjøperen var ifølge flere amerikanske medier David MacNeil, grunnleggeren av firmaet WeatherTech, som selger vannavstøtende gulvmatter til biler. Ryktene om dette kjøpet, som først dukket opp på en Ferrari-chat på nettet, er ikke bekreftet, men heller ikke avkreftet.
Dyreste racerbil
Den dyreste bilen som er solgt på åpen auksjon, er en 1962-modell Ferrari 250 GTO til 48,4 millioner dollar – rundt 478 millioner kroner.

Mercedes har også en bil til på listen over verdens dyreste. På Goodwood Festival of Speed i England i 2013 solgte auksjonsfirmaet Bonhams verdens dyreste racerbil. Da gikk racing-legende Juan Manuel Fangios Mercedes-Benz W196R Formula 1 fra 1954 under hammeren for 29,6 millioner dollar – 292 millioner kroner. Med denne bilen vant Fangio sin andre av fem VM-titler.

Se den kraftige forandringen til disse klassiske bilene
Som en Mona Lisa
At vi nå har fått en ny bil på toppen av listen over verdens dyreste – med en pris som er dobbelt så høy som tidligere nummer en – vil sannsynligvis bidra til at prisen også på de andre bilene på listen vil skyte i været. Det som tidligere er blitt ansett som hårreisende priser for en bil, kan vise seg å ha vært en god investering.
Som en av verdens mest berømte bil-samlere, Don Willimas i Blackhawk Collections, skal ha uttalt om Ferrari GTO:
– En Ferrari GTO er som Mona Lisa. Den har mystikken og er den ypperste du kan ha i samlingen.
Nå er det slått av en Mercedes.
VERDENS DYRESTE BILER
1956 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut | 135 mill. euro | 1,4 mrd. kr | |
1963 Ferrari 250 GTO | 70,0 mill. dollar | 690,0 mill. kr | |
1962 Ferrari 250 GTO | 48,4 mill. dollar | 478,0 mill. kr | |
1962 Ferrari GTO Berlinetta | 38,1 mill. dollar | 376,0 mill. kr | |
1957 Ferrari 335 Sport Scagliatti | 35,7 mill. dollar | 353,0 mill. kr | |
1954 Mercedes-Benz W196R Formula 1 | 29,6 mill. dollar | 292,0 mill. kr | |
1956 Ferrari 290 Mille Miglia | 28,0 mill. dollar | 277,0 mill. kr | |
1967 Ferrari 275 GTB/4*S N.A.R.T Spider | 27,5 mill. dollar | 272,0 mill. kr | |
1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale | 26,4 mill. dollar | 261,0 mill. kr | |
1958 Aston Martin DBR 1 | 22,6 mill. dollar | 223,0 mill. kr |
Kilder: Bonhams, RM Sothebys, CNN, CNBC. Dollar-kurs – kr 9,88