Citroën C5 X

«Som et flyvende teppe»

Citroën C5 X vil ifølge produsenten appellere både til hjerte og hjerne, da den kombinerer ny teknologi med høy komfort og praktiske løsninger.

GOD BLANDING: Nye Citroën C5 X er en kombinasjon av stasjonsvogn, sedan og SUV. Det betyr blant annet litt høyere bakkeklaring og sitteposisjon enn i en vanlig stasjonsvogn. Foto: Citroën
GOD BLANDING: Nye Citroën C5 X er en kombinasjon av stasjonsvogn, sedan og SUV. Det betyr blant annet litt høyere bakkeklaring og sitteposisjon enn i en vanlig stasjonsvogn. Foto: Citroën Vis mer
Publisert

Sjefen for Citroën i Norge, Ole S. Nedenes, sparer ikke på superlativene når han beskriver den franske fabrikkens nye, stor bil. Ifølge han tar bilen komfort til en nytt nivå med aktive støtdempere og komfortseter som skal gi følelsen av et flyvende teppe.

C5 X blir Citroëns nye flaggskip og kombinerer de beste egenskapene i en stasjonsvogn og SUV. Den skal bygges på en fabrikk i Chengdu i Kina som Citroën har sammen med den kinesiske bilprodusenten Dongfeng.

KINA-BIL: C5 X skal bygges på en fabrikk i Kina som Citroën har sammen med kinesiske Dongfeng. Foto: Citroën
KINA-BIL: C5 X skal bygges på en fabrikk i Kina som Citroën har sammen med kinesiske Dongfeng. Foto: Citroën Vis mer

Bilen er 4,80 meter lang og kjører på smale, 19-tommers hjul som skal gi en litt høyere og mer oversiktlig kjørestilling enn en vanlig stasjonsvogn. I tillegg har den litt høyere bakkeklaring enn en vanlig personbil.

Den har ingen direkte konkurrenter å sammenligne seg med, men er på størrelse med en Peugeot 508 stasjonsvogn eller en Skoda Superb stasjonsvogn.

Til Norge før jul

Bilen får et stort glasstak som kan åpnes som standard. For å dempe den innvendige støyen er alle vinduene laminert med en akustisk film. Bagasjerommet er på 545 liter.

Fra starten kommer bilen som en ladbar hybrid, med 225 hester og en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, ifølge fabrikken.

Salget starter etter sommeren, men de første bilene kommer ikke til Norge før nærmere jul.

FLYVENDE TEPPE: Høy komfort blir svært viktig for å nå kunder med denne bilen, ifølge den norske importøren.
FLYVENDE TEPPE: Høy komfort blir svært viktig for å nå kunder med denne bilen, ifølge den norske importøren. Vis mer

- Det er vanskelig å spå hvor godt bilen vil slå an i Norge. Her er det jo elbiler og SUV-er det meste dreier seg om nå. Vi tror likevel det kan være en del kunder som kjører en SUV i dag, men som kan tenke seg ned igjen til en bil som er litt nærmere en stasjonsvogn, sier Stein Pettersen, informasjonssjef i Citroën Norge.

Han har foreløpig ingen priser å komme med. De blir ikke klare før nærmere sommeren. Ifølge Pettersen bli de konkurransedyktige.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer